TEST: Zástupce menších vozů, Citroën C3, není na našem trhu žádnou novinkou. Od svého uvedení v roce 2002 si získal popularitu a na silnicích se s ním můžete potkat celkem pravidelně. Citroën ho před časem nabídl s volitelnou tovární přestavbou na CNG, tedy stlačený zemní plyn, jejíž hlavní předností jsou minimální provozní náklady. Jaký je ekologický Citroën C3 CNG?
Vydáno: 21.1.2009
Přestože ceny klasických pohonných hmot – tedy benzinu a nafty – jsou v poslední době poměrně stabilní, každému je jasné, že to tak nebude napořád. Logická je proto snaha pronikat na trh i s alternativním řešením pohonu, které si v západní Evropě získává stále větší oblibu.
Plyn dává smysl
I když, upřímně řečeno, v našich podmínkách je to tak trochu boj s větrnými mlýny, vzhledem k naprosto minimálnímu zastoupení čerpacích stanic nabízejících CNG. Navíc ani zemní plyn není řešením, jedná se totiž, stejně jako v případě benzinu a nafty, o fosilní palivo, které se čerpá ze země – a jednoho dne dojde.
CNG – co to je? |
CNG (compressed natural gas, stlačený zemní plyn) nemá nic společného s u nás populárním LPG nebo snad s propan-butanem. Nicméně právě s LPG je nejlépe srovnatelný. Ovšem LPG má u nás, narozdíl od většiny Evropy, silnou pozici a především rozsáhlou síť čerpacích stanic. Oproti tomu stlačený zemní plyn CNG natankujete jen na hrstce míst, byť se jejich počet pomalu zvyšuje. Více o alternativních zdrojích paliv si přečtěte v článku Budoucnost motorů: bionafta, vodík nebo hybrid?
|
Na druhou stranu ale právě zemní plyn poskytuje několik výhod oproti kapalným palivům a představuje tak zajímavou alternativu: jednak je ekologičtější, protože uvolňuje o 25 % méně CO2 než benzin a oxid siřičitý nevzniká vůbec – a především je velmi úsporný, jeho provoz vyjde asi na polovinu ve srovnání s benzinovým motorem.
Jen dva rozdíly
Pojďme se ale podívat, čím se cé-trojka s přídomkem CNG liší od běžné benzínové verze, samozřejmě nikoli technicky, ale z pohledu řidiče.
Rozdíly ve verzi CNG jsou oproti standardní verzi Citroënu C3 dva. Tím méně významným je přítomnost panelu na středové konzoli, na němž se nachází velký kruhový ukazatel množství plynu a tlačítko, kterým se dá přepínat mezi pohonem na benzin a plyn.
Druhý a možná zásadnější rozdíl od konvenčního C3 je přítomnost nádrže na plyn pod podlahou v zavazadlovém prostoru, v němž z původních 305 litrů zbylo jen 146, což není zrovna mnoho. Na druhou stranu při užívání auta především ve městě si nemyslíme, že by to byl větší problém.
Pěkně zvolna
Čtyřválcový motor je pro spalování CNG náležitě upraven (kované písty, tvrzená ventilová sedla, speciální katalyzátor), ale to nyní není tak podstatné. Důležitá je samotná jízda.
Už při jízdě na benzin nejsou parametry čtrnáctistovky nijak oslňující – 55 koní, 118 Nm a zrychlení z nuly na sto za 14,5 sekundy mluví za vše. Pohon na CNG tato čísla ještě snižuje: 68 koní, 108 Nm a zrychlení 0-100 km/h za 16 sekund. To už zní skoro jako legrace.
Důležité ale je, že při běžné jízdě zvolnění tempa za použití plynu příliš nepocítíte, zvlášť při jízdě městem. Mimo město ale raději počítejte s pomalejší odezvou na plyn (zde myšleno plynový pedál) a s omezeným zátahem, který mnoho předjíždění nedovolí. Naštěstí Citroën C3 je právě vozem, jehož určení míří spíše právě do města, takže plyn v nádrži zde má své jasné opodstatnění.
Jen pro doplnění, start motoru probíhá vždy na benzin (podobně jako u použití LPG), a to i ve chvíli, kdy máte navoleno spalování plynu – v tomto případě se ale přívod paliva na plyn sám přepne, a to po několika sekundách po startu. Ve chvíli, kdy obsah plynu v nádrži klesne na minimum, spalování se opět automaticky přepne na benzin. Nic z toho není při jízdě prakticky znát.
Nutno dodat, že ručička palivoměru v plynové nádrži se i přes zdánlivě malý dojezd (kolem 200 kilometrů, ale s širokou toleranci) se směrem dolů posouvala jen velmi pomalu. Navíc byl motor v celém spektru otáček velice tichý, rozhodně výrazně tišší, než při spalování benzínu. Takže celkově hodnotíme jízdu na plyn pozitivně – a zvlášť při kalkulaci nákladů na každou takovou cestu.
Za kolik to jezdí? |
My jsme natankovali plnou nádrž CNG na čerpací stanici Shell – Švehlova v Praze za 171 korun (8,63 litrů po 19,80 Kč). Dojezd pouze na plyn činí zhruba 200 kilometrů, takže se dostáváme na fantastickou cenu cca 85 haléřů za kilometr. To je poměr, na který se sebelepší naftový nebo hybridní motor v současnosti nezmůže. |
Jen jediná chyba
Jediné úskalí Citroënu C3 CNG s pohonem na stlačený zemní plyn je tak v ceně. Ano, paradoxně právě v ceně, která je největší devízou tohoto auta při ujetí každého kilometru.
Problém je totiž v tom, že každá úprava k lepšímu něco stojí. A v tomto případě je cena více než vysoká – 479.900 korun je za malé auto s laxním výkonnostním projevem docela dost. Pokud navíc připočítáme náš Paket Komfort (dalších 46.000 korun), dostaneme se už docela výrazně přes půl milionu (byť za auto s docela slušnou výbavou).
Na druhou stranu jsou provozní náklady Citroënu C3 CNG minimální. Mohli bychom počítat, kolik bychom ušetřili na kilometru, kolik na stovce kilometrů a za jak dlouho by se nám příplatek za zástavbu CNG vrátil – a dostali bychom se třeba na sto tisíc kilometrů nebo pět let provozu.
To ale dělat nebudeme. C3 CNG je totiž také ekologický a to je dnes v módě. Rozhodnutí je na vás.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Citroën C3 rozhodně není auto, o kterém bych uvažoval, pokud bych si teď nějaké auto chtěl pořídit. Nejde o to že by v něm bylo nějak extra málo místa, C3 je dokonce docela pohodlný, ale já bych si zkrátka představoval něco většího. A to co mne opravdu zamrzelo na přestavbě na CNG je zavazadlový prostor – 146 litrů je číslo opravdu zoufalé, víc má snad i Smart ForTwo. Dávám známku 4 |
![]() |
Jana: Na první pohled to zní fantasticky – auto, které dokáže jezdit za méně než korunu za každý kilometr (alespoň než dojde plyn a než dorazíte k některé z nemnoha plnících stanic). Bohužel pohled do ceníku s cifrou 480 tisíc vás přesvědčí, že se vyplatí hodně počítat, než si tohle auto pořídíte.
|
![]() |
Nikola: Stejně jako táta, ani já bych nebyla zrovna ideální zákazník pro toto auto. Větší sourozenec C4 nebo designově povedený C3 Pluriel mají styl, ale klasická C3 je takové malé ošklivé káčátko, kulaté buclaté zvířátko nebo jak ho nazvat. Na druhou stranu interiér je docela povedený a příjemný, takže to není až tak zlé. Dávám známku 3- |
![]() |
Tomáš: Abych to hodnocení naší rodiny uzavřel, ani já bych si nevybral toto auto. Důvod je jasný – mně tolik nesejde na spotřebě, jako na zábavné a dynamické jízdě. A tu od C3 CNG rozhodně nečekejte. Když se ještě zaměřím na ztrátu výkonu při jízdě na plyn – ano, nějaká ztráta tam je, ale jakkoli je v tabulce vidět v číslech, není při jízdě prakticky znát. Kdybych byl zlý, řekl bych že při tak pomalé jízdě už těch pár sekund opravdu nepoznáte, ale já tento postřeh samozřejmě hodnotím kladně.
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení C3 CNG: 479.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 46.000,- Kč
Celková cena: 525.900,- Kč