TEST: Je to skoro až k nevíře, ale předchozí dvě generace byly v prodeji bezmála deset let. Lze tedy předpokládat, že za tu dobu získala francouzská automobilka mnoho údajů a poznatků, které jistě byly užitečné při vývoji třetího pokolení Citroënu Berlingo. Jak moc byly zužitkovány, prověřil náš test.
Vydáno: 21.7.2008
Musím říci, že už na představení vozu mne jeho vzhled zaujal. Během týdenního testování jsem měl mnoho času na prohlídky vnějších tvarů této malé dodávky. K čemu jsem dospěl? Pohled zvenčí na mne působí tak, jakoby se designéři snažili zamaskovat, že jde o dodávku. A celkem se jim to podařilo. Dávno už jsou pryč doby, kdy vozidla této kategorie připomínaly krabici. Při výběru moderních automobilů pro práci se už nehledí pouze na užitnou hodnotu. Design vozu zde hraje nemalou roli a v této disciplíně nové Berlingo bude silným hráčem.
To se moc nevyznamenali
Po usednutí na sedadlo řidiče jsem byl ale nemile překvapen. Kromě volantu a pár ovladačů jsem nenašel vůbec nic. Žádné rádio a už vůbec ne něco tak luxusního, jako je klimatizace. Ta mi mimochodem během testování v horkých dnech na konci června zoufale chyběla. Ale dobře, nemusím mít všechno.
Co mne vyloženě rozčílilo byla poloha za volantem. Nejprve jsem si myslel, že auto řídil někdo menšího vzrůstu. Ale při pokusu o posunutí sedadla více vzad jsem narazil na problém. Tedy lépe řečeno na přepážku oddělující zavazadlový prostor od kabiny. Znám i větší lidi než jsem já, takže zde bych udělil známku, za kterou jsem na základní škole dostával výprask.
Nevidím!
A v kritickém trendu budu pokračovat i dál. Výhled z vozu je velmi špatný. Dobře, jedná se o dodávku, ale i přes velká zpětná zrcátka zůstává mrtvý úhel dost velký a díky tomuto faktu jsem zažil nejednou nepříjemné překvapení v podobě vozidla, které jelo hned vedle mne. Už vůbec nemluvím o parkování či couvání. Na vlastní kůži jsem si vyzkoušel manévrování v mikro uličkách pod Pražským hradem v blízkosti Malostranského náměstí. Bez pomoci přihlížejícího mladíka bych tam manévroval ještě teď.
Takže abych to této dodávce ještě více zavařil, jízdní vlastnosti nic moc a nebýt příznivé spotřeby dostane na konci testu čtyřku a bude velice ráda.
Jiný úhel pohledu
Nicméně odpůrcům nového Berlinga nakonec radost neudělám. Odstavce, které jste právě přečetli znamenají pouze jeden pohled na vůz. Pokud ho budeme hodnotit klasicky, tak jak to děláme u běžných testů, nový Citroën vážně nedopadne nejlépe. Ale jedná se přece o dodávku a tak na test také musíme nahlížet. Takže měníme úhel pohledu. Abych vyzkoušel všechny výhody Berlinga v praxi, beru na týden brigádu coby malíř pokojů. Na chvíli se ze mne stává drobný podnikatel a právě těm je verze Furgon určena.
Vše co jsem psal o zlé poloze za volantem a dalších nevýhodách je skutečně pravda. Ale nakonec si na to zvyknete. Sedadlo řidiče by sneslo ještě větší možnosti nastavení. Na trochu zvláštní posaz jsem si i já přeci jen zvyknul. Samotná poloha za volantem sice připomíná dodávku, ale blíže má k osobním vozům.
V hlavní roli praktičnost
Hodnocení kabiny jako celku přináší první pochvalu v tomto testu. A to především za množství odkládacích prostor a schránek. Kromě těch klasických najdeme v prostoru pro lidi také schránku před řidičem, pod sedadlem spolujezdce nebo poličku u stropu. Testovaný exemplář byl navíc vybaven kabinou Extenso. Ta přidává velmi dobrou variabilitu a nečekaně mnoho variant uspořádání.
Proti té klasické nabídne místo pro „tři cestující“. Ovšem mnohem lépe zde sedí hodnota dva a půl. Dva dospělí a drobná slečna, to ještě jde. Já a dva moji kolegové řemeslníci, to už tedy nejde. Citroën si toho je dobře vědom. Třetí místo tak označuje jako víceméně nouzové, na kterém se dá cestovat 20 minut nebo 20 kilometrů.
Více možností
Sklopením opěradla prostředního půlsedadla dostanete stolek, který je určen pro odložení dokumentů, které budete v další ulici zase potřebovat. Dalším trikem je uklizení sedadla spolujezdce do svislé polohy, čímž získáte nemalé místo pro náklad. Konkrétně sem umístíte kvádr rozměrů 60x40x120 cm (orientační hodnoty). Pro přepravu dlouhých předmětů lze sklopit sedadlo spolujezdce a díky odklopení vrátek, která umožní propojení prostoru pro náklad a cestující, můžete přepravovat předmět dlouhý přibližně tři metry. Škoda jen, že ona vrátka nejsou vyšší.
Hodnotit plasty a podobné věci nemá smysl. Dnes si musíte vystačit pouze s konstatováním, že jsou tvrdé. Ale to asi není moc velké překvapení. Zpracování je solidní a přístrojový štít přehledný. Takže co více si v případě dodávky přát.
S nákladem to umí
Dalším velkým trumfem je prostor pro náklad. Ten velmi snadno pohltil všechno, co jsem během brigády potřeboval. A to i nákup materiálu ve velkoskladu. Aby ne, vždyť se do něj vejde i klasická paleta. Objem prostoru vyměřil Citroën na 3,3 m3. Orientačním měřením jsme zjistili, že do něj pohodlně uložíte kvádr 155x122x145 cm. Podlaha prostoru pro náklad je vyrobena z tvrdého plastu. Praktická je ruční svítilna, která běžně prostor pro náklad osvětluje, v případě potřeby ji lze vyjmout.
Za nejsilnější stránku nového Berlinga považuji přístup k nákladu. A to jsem zkoušel v praxi velmi často. Vykládání materiálu ve městě je díky dvojici posuvných dveří skoro radost. Zadní dveře jsou nesymetricky dělené a lze je otevírat pod úhlem 90° nebo 180°. Menší dvířka jsou umístěna v jedné rovině s vrátky, o kterých už byla řeč. Můžete je nechat otevřená a přepravovat tak i opravdu dlouhé předměty. Za velmi praktické považuji také oddělené uzamykání nákladového prostoru a prostoru pro cestující.
Pohon lehké dodávky obstarávala slabší verze vznětového motoru o objemu 1,6 litru. Výkon 75 koní neslibuje sportovní zážitky, ale stačí bohatě. V nabídce je i silnější varianta, která dá k dispozici 90 koní. Komu by nafta nevoněla, může zvolit zážehovou verzi 1.6 16V taktéž s devadesáti koňmi pod kapotou.
Úsporná klasika
Ale zpět k naftě. Klasický agregát HDi je příkladně příjemným společníkem. Po zahřátí si jemně přede, ale na to už jsme si u těchto motorů dávno zvykli. Velkým plus bude spotřeba motoru. Pohyb v kombinovaném provozu stál přibližně 6 litrů na 100 kilometrů. Když k tomu připočteme nádrž na 60 litrů nafty, dostáváme velice slušný dojezd.
Skončil pracovní týden a já místo materiálu nakládám do vozu kompletní výbavu pro windsurfing. Během cesty za větrem tak ještě pořádně vyzkouším jízdní vlastnosti vozu mimo město. Údajně byl na novém Berlingu aplikován postup „osobní, a z ní odvozená verze nákladní“. A tak to také vypadá během jízdy.
Jízda s Berlingem Furgon se nijak zásadně neliší například od Škody Roomster. Vysoká karoserie je zcela přirozeně náchylná na silnější vítr a lehká záď stabilitě také nepřidá. Ale s klidem můžu říci, že i rychlejší jízda mi nepřinesla žádné nepříjemné překvapení.
Jak je to s výbavou?
V nabídce figuruje několik variant. Klasická, kterou jsme měli k dispozici a prodloužená. Ta nabídne objem 3,7 m3 a hlavně větší užitečné zatížení. V tabulce výbav najdeme dvě úrovně (X a SX).
Verze X obsahuje vše podstatné. Od ABS, EBD, EBA, přes centrál, airbag řidiče až po ochranu spodních částí boků nákladového prostoru.
Obětujete-li více peněz, můžete se těšit na plastovou ochranu podlahy, dálkové centrální zamykání, airbag spolujezdce a hlavně kabinu Extenso. Přikupovat se dále může klimatizace, prosklené zadní dveře, zvýšená užitečná hmotnost, navigace nebo třeba delší záruka.
Nové Berlingo znamená jednoznačně další pokrok a zdá se, že práce a dlouholeté poznatky získané z předchůdce novou generaci pěkně vyšlechtily. Odpusťme francouzsky nepřesnou převodovku a dalších mouchy. Získáme tak příjemného a hlavně schopného spolupracovníka, který se nezalekne ani nejtěžší práce. A že se vám přeci jen zamlouvala více předchozí generace? Žádný problém, stále zůstává v prodeji pod označením Berlingo First.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Nové Berlingo pro mne znamená vzor praktického vozu. Je velké, nabídne různé možnosti použití a úsporný motor. Jako stěhovák bych ho jistě užil a rád. Ale na druhou stranu se mi více zamlouvá osobní verze. S tou bych totiž mohl dělat taxikáře, trochu i stěhováka a na víkend vyrazit s celou rodinou na výlet. Dávám známku 1- |
|
Jana: Je to sympatický pracant. Oceňuji relativně nízkou pořizovací cenu a hlavně provozní náklady. Pro někoho, kdo potřebuje auto výhradně na práci to musí být jasná volba. Jediná věc, kterou bych vytkla je airbag spolujezdce za příplatek. Velké firmy sahají po nejlevnějších variantách, ale i závozník přece potřebuje ochranu. Dávám známku 1- |
|
Nikola: Nemůžete po mne chtít, abych hodnotila dodávku. Nelíbí se mi žádná. Je to auto na práci, ne na ozdobu. Tahle má sice něco do sebe a nad ostatními trochu vyniká, ale to může být dáno tím, že je nejnovější. O interiéru se snad ani zmiňovat nebudu. Je praktický a to je asi hlavní. Dávám známku 3- |
|
Tomáš: Ani já nemůžu dost dobře auto hodnotit. Motor je přesně ve stylu HDi, tichý, klidný a s nízkou spotřebou. Slabší varianta vznětového motoru je určitě pro práci dostatečná. Dávám známku 4 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení SX: 349 900 Kč
Celková cena: 349 900 Kč
Výbava: ABS + EBD + EBA, ESP + ASR + Hill Start Assist, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, čelní airbag řidiče, čelní airbag spolujezdce, převodovka manuální, 5-stupňová, výškově a podélně nastavitelný vvlant, palubní počítač, variabilní posilovač řízení, elektricky ovládaná okna řidiče a spolujezdce,příčný úložný prostor nad hlavami řidiče a spolujezdce, zapalovač umístěný před řadící pákou, látkové čalounění na předních dveřích, sedadlo spolujezdce sklopné do polohy stolku s otvory pro pohár s nápoji, výškové nastavení sedadla řidiče, dvojsedadlo spolujezdce Extenso®: opěradlo prostředního sedadla sklopné do polohy stolku, krajní pravé sedadlo sklopné do úrovně podlahy nákladového protoru, funkce vyklápění sedáku pravého krajního sedadla směrem nahoru pro přepravu vysokých předmětů, úložný prostor pod sedákem prostředního sedadla, odkládací přihrádka pod sedadlem řidiče, látkové čalounění Mobilis černé, osvětlení ve stropě v nákladovém prostoru, plastová ochrana podlahy nákladového prostoru, plastová ochrana spodních částí boků nákladového prostoru, zadní dveře plechové, dvoukřídlé v poměru 60/40 a otevíratelné do úhlu 180°, přenosná svítilna + zásuvka 12 V v nákladovém prostoru, dělící přepážka plechová pevná s mříží v horní části, boční posuvné plechové dveře na pravé straně, zpožděné zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home“ – aktivace z interiéru), třetí brzdové světlo v horní části zadních dveří, přední mlhové světlomety, vnitřní zpětné zrcátko, příprava na rádio – rozvody k reproduktorům + anténa, plnohodnotné náhradní kolo, okrasné celoplošné kryty kol „Canouan“, ocelová kola s penumatikami o rozměrech 195/65 R15 s kryty středu kol
CITROËN BERLINGO FURGON 1.6 HDi 75k SX L1 | |
Objem motoru | 1587 ccm |
Maximální výkon | 55 kW |
Maximální točivý moment | 185 Nm |
Převodovka | manuální, 5 stupňů |
Maximální rychlost | 148 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 16,6 s |
Udávaná spotřeba město | 7,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,1 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,8 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,0 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1336 kg |
Délka / výška / šířka | 4380/1821/1810 mm |
Rozvor | 2728 mm |
Zavazadelník | 3,3 m3 |