Chevrolet Spark 1.2: příliš velké malé auto

TEST: Nástupce jednoho z nejpopulárnějších malých pětidveřových automobilů se dočkal nového hávu. Někdejší Daewoo Matiz kráčí s hlavou vztyčenou možná až příliš vzhůru. Chce zaujmout mohutnou přední maskou, která ovšem ke zbytku malého auta nepasuje. Hodnotit malého „chevyho“ ovšem jenom podle vzhledu nebudu, v tomto testu se dočkaly pozornosti i jiné náležitosti automobilu.


Vydáno: 11.5.2010

Redakční test musím začít konstatováním, že nový Chevrolet Spark je autem rozporuplným. Na jednu stranu vás zaujme svým robustním čumákem, na druhou překvapí svoji malou šířkou a decentním zpracováním zbytku karoserie. Jedná se o automobil pětimístný a pětidveřový, ale sedět vzadu se dvěma dalšími chlapy bych vážně nechtěl. S místem v kufru pro čtyři zavazadla také nepočítejte. Auto je to sice malé městské, které mělo být levné, ale když pořídíte nejlepší verzi, abyste se necítili jako v plechovce na čtyřech kolech, vyjde vás to na necelých 275 000 Kč, což je víc, než by se na danou kategorii slušelo.

Tip: Čtěte první jízdní dojmy za volantem Chevroletu Spark ZDE.

Podobně bychom mohli pokračovat. Najde se tedy vůbec důvod do Chevroletu Spark vložit své peníze? Určitě ano.

Když se kouknu na sebe, tak se musím pochválit…

Dramatická, až arogantní tvář nepřistála Sparku náhodou. Koncept Chevroletu byl jednoduchý, malé hrdé městské auto. To se rozhodně povedlo bezezbytku. Navíc podobu nového „chevyho“ údajně vybíralo v hlasování na internetu více než 900 000 lidí, což rozhodně není málo. Ale je dav vždy tím nejlepším rádcem?

 

Odpověď se hledá těžko. Sám si Sparka stále nemůžu zařadit. Jestli se mi líbí, řeším od chvíle, kdy jsem ho prvně viděl a otázka stále zůstává nezodpovězena – ani po týdnu ježdění s ním, ani po týdenním odstupu po testu. Asi jde o zvyk. Jasné je, že s tímhle autem jen tak nezapadnete, a to byl cíl Chevroletu. Takže tady jde vlastně o plus bod.

 

 

Co jde k dobru šasi, jsou její nevelké rozměry (délka 3640 mm, šířka 1597 mm, výška 1522 mm), ovšem při stálém komfortu vpředu sedících cestujících. Jako řidiči máte všude kolem sebe volný prostor, i když měříte ke dvěma metrům. Horší už je to ovšem s cestujícími vzadu. Pokud máte ony dva metry, za sebe posadíte možná tak mimino v autosedačce. Když je přední sedadlo posunuto hodně zpět, prostor pro nohy vzadu prostě není.

 

Stejná situace se opakuje, když otevřete zavazadlový prostor. Kufr byl obětován pro blaho cestujících a dovedu si představit, že pokud jede tříčlenná rodina do Makra, minerálky už má dítě pod nohama. Situace se samozřejmě zlepší se sklopením zadních sedaček, to objem zavazadlového prostoru vzroste až na 578 litrů (z pouhých 170 l).

 

Když už jsem zmínil kufr, musím doplnit drobnost s ním spojenou. Protože Spark je automobil designovaný do města, jako užitečnou shledávám možnost otevřít zavazadlový prostor pouze klíčkem od zapalování. Předejdete tím případnému vykradení v kolonách a nemusíte pořád na zamykání kufru myslet. Užitečný kompromis, který ovšem určitě občas někoho dopálí. Především manželku, když půjde na chatě vyzvednout zbytky věcí z kufru a klíče má, jak jinak, u sebe pan manžel. Plus bod (za naštavanou manželku).

 

Důležité je co je uvnitř, ne vzhled

Další plus bod putuje Chevroletu Spark za povedený interiér. To po všech stránkách – ať jde o funkčnost nebo jeho vizuální podobu.

Už před první prezentací se Chevrolet chlubil, že Spark klade důraz na úložné prostory. A dostál svému slovu. Kam se podíváte, tam najdete malou, ovšem efektivně provedenou přihrádku nebo odkládací plochu. Potěší také držáky nápojů před řadicí pákou pro vpředu jedoucí, a mezi předními sedačkami pro zbylé cestující. Stejně tak místo pro velkou láhev v obou předních dveřích.

 

 

Naší testovanou verzí byla nejdražší LT, která má ve výbavě hned několik zkrášlujících prvků. Prvním, a nejen oku lahodícím, jsou 14palcová litá kola. Dalšími jsou stylové, jakoby počmárané, sedačky, a co se vzhledu týče, tak především detaily interiéru vyvedené v barvě vozu. Auto je jimi skrz naskrz prozářeno a posouvají ho o ligu výše. Velmi vděčné pro dámy, mimochodem.

 

Zajímavě je provedená také středová konzola, která, ač plastová jako celý zbytek interiéru, vypadá jako provedená z karbonu. Zabudované rádio i klimatizace, které se na ní nacházejí, jsou snadno ovladatelné a lehce čitelné pro každého řidiče i spolujezdce. Zde si získává chevy další bod k dobru.

 

Ten je mu ovšem vzápětí odejmut při pohledu před volant. Zajímavě provedený tachometr s digitálním otáčkoměrem a palubním počítačem sice zaujme, ale už hůře se ovládá, natož potom čte. Tlačítka pro informaci např. o dojezdu, průměrné rychlosti nebo délce „tripu“ se nacházejí na horní části počítače, tedy hned za horním okrajem volantu, což je vážně nešikovné a při jízdě bych na ně raději vůbec nesahal.

 

No a jak se s tím tedy jezdí?

Co si budeme povídat. Chevrolet Spark je auto do města a tam by měl také zůstat. Dosáhnout 50 – 60 km/h není žádný problém, auto je v tomto ohledu až překvapivě živé a během prvních kilometrů jsem šedesátkou jezdil, aniž bych o tom věděl. Ovšem, jakmile potřebujete získat rychlost nebo se dostat na meziměstských 90 km/h, bolí to nejen auto, ale i všechny za vámi jedoucí. Potřebujete-li předjet jeden-dva kamiony, musíte vědět, že tak kilometr za vámi v levém pruhu nic nejede. V dlouhém kopci na dálnici se raději řaďte rovnou do pruhu pro kamiony. Ano, tak špatné to s malým „chevíkem“ na dálnici je. Držte se od ní, nebo si na výlety pořiďte jiné auto.

 

Dalším důvodem jsou malá kolečka – v základní výbavě 13, ve verzi LT 14 palců –, které se nehodí na české rozbité cesty, kdy každá větší díra může být pro auto konečnou. Na druhou stranu, Spark díky nim velmi dobře a rychle reaguje na volant, což se ve městě hodí, ovšem zaujme-li vás zrovna něco v okolí, může být také důvodem k rychlé katastrofě. Proto bych si troufnul doporučit alespoň ony čtrnáctky.

 

Velký důraz ovšem Chevrolet klade na bezpečnost, a tak různě po automobilu najdete rozházených alespoň 6 airbagů. Normy splňuje také příď vozu, která je v tomto směru vstřícná k případným chudákům chodcům.

 

Sčítáme a odečítáme

Při letmém pohledu na test dojdeme závěru, že Spark získal přibližně tři plusové a tři minusové body. Jak jsem konstatoval na začátku: je to pat. Ano i ne.

 

Chevrolet Spark je vozidlem, které si předem neurčilo cílovou skupinu. Jedná se o pětidvéřové auto pro rodinu? Ne, protože má moc malý kufr. Je to auto pro mladý pár? Ne, na to není dostatečně stylové a příliš velké, respektive je malé, pokud mladí plánují rodinu. Jedná se o automobil pro starší pár s dospělými dětmi? Opět vedle. Proč by si lidé 50/60+ měli kupovat pětidvéřové auto? Možná tady už by se nad cílovou skupinou dalo uvažovat i tak, že by mohli vzadu vozit pejska a vnučku či vnuka.

 

 

Chevrolet Spark tedy vychází dost rozpolceně. Je to velké auto pro lidi, kterým stačí třídveřový kousek a naopak moc malé pro ty, kteří potřebují pět dveří. Navíc je tu poměrně vysoká cena. Za verzi, kterou jsem testoval, zaplatíte téměř 300 000 Kč, což je poměrně hodně. A v tomhle směru je lepší zauvažovat nad levnějším třídveřovým autem (nebo ojetým pětidvéřovým). Do karet nehraje ani spotřeba, která se ve městě vyšplhá na 6,6 l / 100 km, což na malé městské auto může být hodně. Na druhou stranu situaci zachraňuje pěkný interiér, zajímavý zevnějšek, kvalitní dílenské zpracování a vysoká bezpečnost.

 

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: No já vám s tímhle Chevroletem nevím. Pro koho to auto vlastně je? Mě přijde dost zbytečné. Když budeme chtít jet s Janou, Nikolou a Tomášem na chatu, tak se tam prostě nevejdeme. Pokud bych s ním měl sám jezdit do práce, tak je zase naopak zbytečně velké. Ani ta spotřeba není nejlepší.
Dávám známku 3
Jana Jana: Mně se Spark libí. Je to auto pro mě jako dělané. Můžu s ním sama pohodlně dojet na nákup, a co se nevejde do kufru, dám na zadní sedačky. Navíc tam ještě budu mít místo, abych vyzvedla manžela v práci nebo Tomáše nebo Nikolu ve škole. Autíčko je navíc dost malé a úzké, abych s ním dobře zaparkovala skoro všude. Pro mě rozhodně dobrá volba.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Malý Spark mě hned od prvních chvil zaujal svojí netradiční přední maskou a nadchnul mě provedením interiéru. Detaily v barvě vozu jsou perfektním nápadem a všude jsou užitečné odkládací plochy nebo přihrádky. Kdybych s ním mohla jezdit do práce nebo s kamarádkami na víkendy na výlety a pařit na chatu, vůbec by mi to nevadilo.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Vážně to mam taky komentovat? Co vám mam povídat. Představte si, že jedete vyzvednout svoji novou buchtu, že jedete někam na večeři, a přijedete v tomhle. Já bejt tou holkou, tak se mi vysměju. Na dálnici to sotva jede stovkou a když pojedu na chatu s bandou, tak dozadu nedám ani basu piv. Nebrat.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení LT 1.2 16V: 274 900 Kč

Cena doplňkové výbavy: 14 000 Kč

Celková cena: 288 900 Kč

Výbava

ABS, Airbag – řidiče a spolujezdce, boční, okenní

Doplňková výbava

Výškově nastavitelné pásy v předu (v ceně verze LT), ESC (5 000 Kč), modrá metalická barva (9 000 Kč)

Chevrolet Spark LT 1.2 16V
Objem motoru 1206 ccm
Maximální výkon 81 k / 60 kW
Maximální točivý moment 111 Nm
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 164 km/h 
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,1 s
Udávaná spotřeba město 6,6 l /100 km
Spotřeba mimo město 4,2 l /100 km
Kombinovaná spotřeba 5,1 l /100 km
Spotřeba během testu 7 l / 100 km (komb.)
Provozní hmotnost 939-1053 kg
Délka / výška / šířka 3640 / 1597 / 1552 mm
Rozvor 2375 mm
Zavazadelník / po sklopení 170 l / 568 l

 

Galerie