Chevrolet Cruze: první jízdní dojmy

Na český trh přijel nový Chevrolet Cruze. Jde o prvního zástupce nového designu značky, který má být moderní a po asijském vzezření se vrátit zpět k tomu americkému. Ač se sedan montuje stále v Koreji, může se pochlubit kvalitními materiály a dobrým zpracováním. K tomu mu hraje zajímavý naftový motor a velmi nízká cena.


Vydáno: 26.5.2009

Chevrolet Cruze by měl být v nižší střední třídě nástupcem modelu Lacetti, ze kterého asijský původ jménem Daewoo sálal na první pohled. Oba vozy se ale od sebe liší jako nebe a dudy. Cruze je moderně tvarovaný s výraznou přídí a velkým znakem Chevroletu, spolu se světlomety zasahujícími hodně do boků. Profilu pak dominuje oblá linka střechy, přičemž záď nevypadá jako naroubovaná. Tomuhle autu už prostě věříme, že je alespoň z části americké.

Uvnitř nás zaujaly ostře řezané tvary palubní desky, které si vzaly velkou část inspirace z koncernového Opelu Insignia. Jsme si jistí, že se s touhle celkem povedenou palubovkou budeme v určitých obměnách potkávat i v budoucnu. Lidem z Chevroletu se totiž líbí, jak středovým tunelem půlí prostor pro posádku na dvě části. Přístroje mají netradiční studeně modré podsvícení, které vozu hodně sluší. Otáčkoměr a rychloměr jsou ukryty v hliníkem lemovaných tubusech, stejně jako ukazatel palubního počítače. Cruze tak získal sportovní šmrnc.

Překvapivě najdeme na zadních místech relativně dost místa, na to, abychom mohli lépe hodnotit, budeme potřebovat svezení vzadu. Zatím jsme jen řídili a sezení vpředu bylo velmi příjemné. Sedadla mají dobrý tvar, který tělo podrží v zatáčkách, jsou navíc ideálně tuhá. Kůže v našem voze samozřejmě není standardem, ale rozhodně doporučujeme. Objem zavazadelníku 450 litrů je pro sedan tohoto segmentu dobrý parametr. Máme zprávy, že verze liftback by se mohla brzy objevit. Kombi zastane větší Chevrolet Orlando, který bude velikostně a pojetím směřovat do kategorie MPV.

Nafta nezklamala

Chevrolet cruze se na našem trhu začal nabízet se třemi motorovými variantami. Benzín zastupují čtyřválce o objemu 1,6 litru (113 k) a 1,8 litru (141 k). Nafta je jediná 2.0 VCDi s výkonem 150 koní a točivým momentem 320 Nm. Ještě v létě k ní ale přibude slabší varianta se 125 koňmi.

My jsme vyzkoušeli nejprve aktuální turbodiesel spolu s manuální převodovkou. Ta je sice jen pětirychlostní, příjemně nás ale překvapila bezproblémovým chodem a krátkými drahami. Motoru chybí trochu síly ve spodních otáčkách, ale jakmile se těsně pod 2000 ot/min vzpamatuje, táhne rovnoměrně. K tomu připočítejme dobré odhlučnění a přes chybějící šestý stupeň perfektní využitelnost na dálnici do nějakých 160 km/h. Při těchto rychlostech už vadil aerodynamický hluk, v legálním limitu je ale vše v pořádku a z Cruze se tak stává příjemný společník na dlouhé cesty.

Řízení není tolik komunikativní, jak by si závodiví řidiči mohli přát, má ale pěkně strmý převod. Do zatáček se tedy nemusíte tolik namáhat. Pozor ale na limity, přišlo nám, že jsou hůře čitelné, Chevrolet Cruze pak pozlobí přirozenou nedotáčivostí. Podvozek se podařilo odladit dobře, je někde na správné cestě mezi komfortem a tuhostí. Líbí se nám i dynamické parametry zkoušeného motoru. Stovku překoná za 8,7 sekundy, maximálně zvládá 210 km/h. To vše s kombinovanou spotřebou 5,6 litru nafty na 100 km. Se 60 litry paliva v nádrži by to mohlo pro ukázněné řidiče znamenat tisícikilometrový dojezd.

Na benzín zapomeňte

Zatímco s turbodieselu jsme byli nadšeni, naprosté zklamání přinesl benzínový motor. Škoda, že Chevrolet do Evropy nepřivezl malou přeplňovanou čtrnáctistovku, kterou se chystá vypustit v USA. Čtyřválcům 1.6 16V a 1.8 16V totiž citelně chybí výkon. A to zvlášť vynikne, když je spojíte s 6stupňovu automatickou převodovkou, jako v případě druhého námi zkoušeného modelu. Výkon 141 koní by se mohl zdát dostačující, jenže 1,8litru velké jednotce schází tah. Nepomáhá ani vytáčení do vyšších čísel, přichází jen podivný hluk.

O nedostatku výkonu svědčí i chování automatu, který se sice snaží seč může, ale nedokáže ho nikde najít. Už na menší tlak na plynový pedál lekavě podřazuje a v nejhorším případě i o dva stupně. Místo potřebného točivého momentu ale nepřichází takřka žádná změna. Možná by manuální převodovka ledaco zachránila, nevíme.

S automatem je ale Cruze o celou sekundu a půl pomalejší (0 až 100 km/h za 11,5 sekundy) a o litr žravější (7,8 l/100 km v kombinaci, 11,3 ve městě). Škoda, že Chevrolet, co se týče motorizací, trochu zaspal dobu. Dnešní móda si totiž žádá přeplňovaní! A to v nabídce chybí.

Chevrolet Cruze na českém trhu startuje se skvělou cenou 319.900 korun. Pokud se spokojíte se základní motorizací 1.6 16V (jen o desetinu sekundy pomalejší než 1.8 16V) a výbavou Base. Ta zahrnuje ale zajímavé položky včetně ABS, EBD, ESC, elektrická zrcátka a okna vpředu, rádio s MP3 nebo úchyty na dětské sedačky ISOFIX. Na klimatizaci a palubní počítač už potřebujete výbavu LS (od 345.900 Kč). Nám ale jedinou rozumnou volbou přijde naftový motor. Ve stejné výbavě ho seženete od 442.900 korun.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie