Cadillac XLR: vzpomínka na opravdovou Ameriku

TEST: Zaparkovat s Cadillacem XLR někde na rušném místě znamená, že se kolem vozu okamžitě vytvoří permanentní hlouček zvědavců. Fotomobily cvakají seč můžou a přítomní se dohadují, co že je to vlastně za exotické auto. Není se čemu divit, množství XLR jezdících v Česku by se dalo napočítat na prstech jedné ruky neúspěšného pyrotechnika.

Vydáno: 16.6.2008

Cadillac XLR působí exoticky nejen mezi automobilovou konfekcí, ale i ve společnosti evropských superaut. Dělají to hlavně typicky nekompromisní kubistické tvary nízko profilované karoserie. Obliny u Cadillacu nemají v lásce, vše je ostře řezané.

Příď lomenou do špice zdobí na bocích hranaté bi-xenonové světlomety, které přecházejí do bočního profilu. Přední kapota je přitom neskutečně nízká, ani se nechce věřit, že se pod ní skrývá osmiválec o objemu 4,6 litru se 32 ventily z dílny Northstar. Pokud by se dalo hovořit o oblouku, pak jedině u A sloupku, který ale zachraňuje cihla zpětného zrcátka. Vrch karoserie končí v zadních sloupkovitých světlometech doplněných o podélnou brzdovku s logem značky. Pod zádí vystupují čtyři chromované výfuky.

Ach ty tvrdé plasty…
Ačkoliv je Cadillac XLR vozem po technologické stránce relativně vyspělým, interiér o tom příliš nevypovídá. V kožených elektricky nastavitelných sedačkách s pamětí a vyhříváním se dobře sedí a mnoho prostoru je i pro nohy, což o to. Palubní deska ale vrátí řidiče do devadesátých let.

Pomineme-li dřevěný dekor na středovém tunelu a volantu, je tvořena jen z tvrdých plastů, které dobře nepůsobí na pohled ani na dotek. Všude kolem jsou ale rozeseta tlačítka popsaná nejrůznějšími zkratkami a zorientovat se v nich není napoprvé žádná legrace. Povedlo se ale rádio s měničem CD a DVD navigací kombinované s dotykovým displejem. Výkonné reproduktory BOSE jsou špičkové.

Pod volantem, který by svou velikostí v klidu zapadl i do mastodonta Escalade se má ukrývat jedno z lákadel Cadillacu XLR. Přístroje totiž navrhl slavný italský šperkař Bvlgari. Prozrazuje to jen nápis nad prostředním rychloměrem, který je kvůli drobnému cejchování hůře čitelný. Upřímně, budíky se mi nezdály nikterak výjimečné ani v použitém materiálu nebo fontu číslic. Navíc, kdo by se na ně díval, když je k dispozici head-up displej. Ten na čelní sklo promítá aktuální rychlost, převodový stupeň nebo i zvolenou rádiovou stanici. Chvíli na něj budete mžourat, pak se ale stane praktickým pomocníkem.

Řev opravdové Ameriky
Vůz se bezklíčově otevírá i startuje. Stačí tedy stisknout tlačítko a osmiválec pod kapotou naskočí. Má ten opravdový americky drsný zvuk velkoobjemového motoru. Tohle je živá vzpomínka na zaoceánskou klasiku, včetně všech dobrých i špatných stránek. Jistě, 356 koní je hodně, ale Evropanům se podařilo z podobného objemu (4,6 l) sestavit ještě větší stádo. Tady je dostupné až skoro na konci otáčkového spektra, u 6450 v minutě.

Cestou k němu vás ale nakopne maximální točivý moment, který je pořádných 423 Nm. Leží na 4400 otáčkách v minutě a jeho nástup je znát. U motoru, který má přijatelný zátah už od spodu, ale máte na počátku pocit, že by mohl dávat trochu víc. Ta pravá síla opravdu přichází až ve vrcholu točivého momentu. Agregát popadne druhý dech a přimáčkne posádku do sedaček. Doprovází to velmi dramatický řev, který je schopen rozvibrovat okna silnici přilehlých domů.

Výsledné zrychlení udávané z 0 na 96 km/h za 5,9 sekundy je pěkný výsledek, hlavně pro posádku, která sedí nízko a vnímá rychlost o to více. Cadillac XLR navíc váží 1740 kg, což není na dvoumístné kupé-kabrio právě nejméně.

Necitlivé řízení
Podle výrobce by mělo být se střechou nahoře ideální rozložení váhy mezi přadní a zadní nápravou 1:1. Náhon na zadní kola slibuje také trochu zábavy. Problém je ale v řízení jako takovém. Jednak je založeno na systému drive-by-wire, to znamená, že kontakt mezi řidičem a vozem je zprostředkováván místo klasické mechanické cesty pomocí elektroniky. Plynový pedál proto reaguje trošku opožděně a necitlivě. Dávkuje občas zkrátka moc a jízda se stává trhavou.

Další brzdou je už poměrně zastaralá pětistupňová automatická převodovka, která při prudší akceleraci řadí výrazně pomalu. Mnoho nepomáhá ani sekvenční mód, kdy můžete řadit sami pohybem tlusté páky dopředu a dozadu. Reakce na pokyn jsou možná o kousek rychlejší, přesto citelně nedostatečné.

Jízda s Cadillacem XLR je tedy rozporuplná. Na jednu stranu by mohla přinášet adrenalin díky křiklavému projevu motoru Northstar a poměrně vysokému točivému momentu. Na tu druhou ji však umravňuje postarší automat ve spojení s nekontaktním řízením a předimenzovaným volantem.

Modré nebe nad hlavou
Cadillac XLR ale zachraňuje jedno tlačítko na středovém tunelu. Stačí ho stisknout a nastane představení, při kterém se z kupé stane kabriolet. Pevná střecha se složí pod vysoce zdvižené víko zavazadelníku a vy můžete vyrazit jen s modrým nebem nad hlavou. Sundávání ale mohlo být trochu kratší, čekat půl minuty na dokončení procesu je dlouhá doba, zvláště když musíte stát na brzdě a na voliči automatu nastavit pozici P. Takže pozor: na světlech nestíháte!

Jakmile jedete bez střechy, můžete si ještě více vychutnat impozantní projev amerického motoru. Vítr kolem vás dá ještě více znát rychlost. Jen se nezapomeňte pořádně zahalit. Za zadními sedadly totiž není žádný windshot, takže vám vítr bude neustále bičovat hlavu a krk. Jízda nad 100 km/h už není příliš příjemná.

Cadillac XLR je exkluzivním šperkem začínajícím na 2 310 000 korunách. Na dnešní dobu už poměrně pokulhává v materiálech. Motor Northstar prokazuje svůj americký původ také velkou žízní. Během testu si řekl zhruba o 16 litrů na 100 kilometrů. Ve městě bych se nedivil dvacetilitrové spotřebě. Taktně jsem pomlčel také o zavazadlovém prostoru, který má po složení střechy jen 128 litrů v příliš nepoužitelném tubusu tak na odložení lahví s vodou nebo deštníku.

Přes všechny nedostatky je ale XLR exkluzivním zbožím, které na českých silnicích jen tak nepotkáte. Za své peníze totiž dostanete pravý americký vůz snů. Auto, které ztropí poprask svým zvukovým projevem i netradičními ostrými tvary kdekoliv se ukážete. Stanete se prostě středem pozornosti. A o to v podobných autech jde především.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Chválím sedadla, která jsou tvrdšího rázu a korespondují se sportovnější jízdou. Prosotru je v interiéru hodně. Vím, že zavazadelník je u hardtopů problém, ale tady se v podstatě prostor po složení střechy nedá využít. Při střeše nahoře je k dispozici sice 328 litrů, bohužel kvůli ploché zádi spíše na délku než na výšku. Do zadní části kufru se musíte hodně natáhnout.
Dávám známku 3-
Jana Jana: Cena neodpovídá příliš kvalitě některých částí interiéru. Na durhou stranu je v základní výbavě vše, co můžete potřebovat. Nic už nemusíte dokupovat, kromě metalízy. Problémová je ale spotřeba, ručička stavu paliva doslova mizí před očima. Vzala bych s vděkem možnost volby slabšího motoru.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Hranatý design není právě můj šálek čaje. Auto je spíše pro muže. Nicméně musím pochválit využití slavného jména Bvlgari. Ukazuje to na jednu důležitou stránku auta, kvůli které si jej vůbec člověk pořídí: jedinečnost. vše ostatní je podružné a v jejím jménu také přetrpitelné.
Dávám známku 1- 
Tomáš Tomáš: Motor má neobyčejný zátah a nádherný zvuk. Dojem kazí velký volant a pomalý automat. V textu nepadlo slovo o podvozku, který je vcelku sportovně naladěn a dají se s ním zažít zábavné chvíle. Navíc má XLR systém adaptivních tlumičů. Když se s autem trochu více zkamarádíte, zjistíte, že to není zas tak špatná hračka. Příště ale prosím v manuálu!
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 2 310 800 Kč
Cena doplňkové výbavy: 
21 700 Kč
Celková cena:
2 331 700 Kč

Výbava: ABS, Magnetic Ride Control – menitelné nastavení tlumičů, StabiliTrak – stabilizace vozu, aktivní posilovač řízení, řízení trakce, airbagy – čelní, boční, filtrace vzduchu, dvouzónová aut. klimatizace, aktivní tempomat, centrální zamykání, info displej řidiče, projekční displej na čelní sklo, dálkové ovládání a startování tlačítkem, design přístrojů Bvlgari, el. sedadlo řidiče s pamětí, zpetne zrcatko s kompasem, automaticka brzda, kožené čalounění, vyhřívaná sedadla s ventilací, audio s 6 CD RDS, audi 9x repro BOSE, DVD navigace s dotykovou obrazovkou, el. volant, kůže a dřevo na volantu, alarm, sledování tlaku v pneu, el. zavazadelník, el. okna, integrovaná anténa, dvojtá koncovka výfuku s chromováním, přední mlhová světla, tónované sklo proti slunečním paprskům, elektricky ovládaná pevná střecha, bi-xenonové přední světlomety, přední světlomety s vysokotlakým ostřikovačem, zpětná venkovní elektricky nastavitelná zrcátka, elektricky sklápěná, vyhřívaná a samostmívací na straně řidiče, parkovací asistent, ultrazvukový, včetně zobrazení na displeji a zvukové signalizace, penumatiky 235/50 R18 s prodlouženou mobilitou, hliníková kola 18″ s lesklým opracováním, dešťový senzor.

Doplňková výbava: Metalický lak (+ 21 700 Kč)

Cadillac XLR 4.6 V8
Objem motoru 4600 ccm
Maximální výkon 240 kW (356 k) při 6450 ot/min
Maximální točivý moment 423 Nm při 4400 ot/min
Převodovka 5st. automatická + sekvence
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 96 km/h 5,9 s
Udávaná spotřeba město 18,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 9,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 12,5 l/100 km
Spotřeba během testu 16 l/100 km
Provozní hmotnost 1740 kg
Délka / výška / šířka 4514 mm / 1280 mm / 1836 mm
Rozvor 2685 mm
Zavazadelník / se střechou 328 l / 128 l

Galerie