TEST: Zástupce střední třídy z Mnichova, BMW řady 3, před časem prodělal facelift, díky němuž vypadá lépe. Se změnou vizáže se dostala na trh i verze 320xd, která kombinuje dvoulitrový naftový čtyřválec s pohonem všech kol xDrive. S radostí jsme ji vyzkoušeli v prodloužené verzi Touring a s šestistupňovou automatickou převodovkou, abychom uznali, že je stále na vrcholu.
Vydáno: 7.5.2009
Hezčí trojka
Po svém uvedení na trh před pěti lety bylo BMW řady 3 celkem poprávu kritizováno za svůj vzhled. Ne že by vypadalo vyloženě ošklivě, ale z potenciálu, který nabízí páry kruhových světlometů a ledvinky na masce chladiče se dalo vykřesat víc – tím spíš, že některým pozorovatelům BMW 3 připomínalo dokonce až vozy asijské provenience.
Potom v polovině roku 2008 přišel facelift, který, přestože nebyl příliš radikální, mnohé změnil k lepšímu a zejména přední partii výrazně prospěl. Nový nárazník přinesl uhlazenější křivky a nová přední kapota nejenže dostala slušivější prolisy, ale ku prospěchu vzhledu přestala ukrajovat horní linku ledvinek.
Na palubě při starém
V interiéru nezměnil facelift prakticky nic, pokud tedy pomineme výměnu loketní opěrky a instalaci nové verze příplatkového systému iDrive, který plní nejen funkci navigace (s mimochodem výrazně širším a tedy přehlednějším LCD panelem, než u většiny konkurence), ale také informačního a zábavního centra na palubě vozu. Sluší se poznamenat, že i přesto, že dnes je iDrive intuitivnější než kdy dřív, zaslouží si pár dní cviku, než vám padne do ruky.
Nic dalšího se ovšem neměnilo, proto není žádným překvapením, že ač na předních sedačkách není o místo nouze, vzadu je to o trochu horší a v rámci střední třídy tvoří prostor pro zadní spolujezdce jen lehký nadprůměr. Do sportovní sedačky bavorského kombi zapadnete tak automaticky, že budete mít pocit, jakoby ji ušili přímo na míru vaší kostře. Sezení je sportovně nízké, malý volant volá po bláznění na okreskách – k tomu se dostaneme za pár okamžiků.
V naší verzi hyzdila vnitřní podobu auta přestavba N1, kterou si naštěstí dnes už podnikatel pořizovat nemusí. Bez ní nabídne kombi Touring zavazadlový prostor až 1385 litrů po sklopení zadních sedaček, ale už v základní podobě pojme slušných 460 litrů zavazadel.
Zábavný společník
Pokud někdo pokukuje po BMW, zajímá ho kromě dalších bezpochyby důležitých vlastností auta také jízda, která díky téměř dokonalému podvozku slibuje zábavu i v okamžiku, kdy jedete jen nakoupit. Říkáme tedy otevřeně, že BMW trojkové řady svádí k výrazně rychlé jizdě, která pro něj není ani přes relativně slabší dvoulitrový turbodiesel (na poměry BMW) žádným problémem.
Malý sportovní volant má pro zmlsané konzumenty městských autíček překvapivě tuhé řízení, opravdoví řidiči naladění posilovače ale ocení. K vlastnímu překvapení musíme pochválit i šestistupňový automat, který řadil přesně tak, jak měl – rychle, neznatelně, předvídatelně.
Stejně jako drtivá většina motorů od BMW je i tento dvoulitrový naftový čtyřválec skvělou volbou. Výkon 174 koní / 130 kW (při 4000 ot./min) a maximální točivý moment 350 Nm (při 1750-3000 ot./min) většině řidičů pohodlně postačí a našli bychom málokoho, kdo by neocenil skvělý kompromis mezi silou, potřebnou silou a spotřebou.
Rychle a za málo
Zrychlení motoru je dostatečné, ba dokonce dosti dynamické. Dvoulitr zabírá od spodních otáček a nechá se relativně vysoko vytočit, z nuly na stovku se BMW 320xd dostane i s automatem za 8,5 sekundy a umí zrychlovat až k rychlosti 222 km/h. Po celou dobu této akcelerace ale bude v kabině panovat příkladný klid, takže i sotva postřehnutelný zvuk kultivovaného naftového čtyřválce se ztratí v lehkém aerodynamickém hluku.
Majitele také bezpochyby potěší jeho spotřeba, která se i přes pohon všech kol xDrive a automatickou převodovku drží kolem sedmi litrů na sto kilometrů, což je výsledek opravdu skvělý, a při troše snahy se nechá ještě snížit na úžasných šest litrů (ale i zvýšit, když jedete hodně dravě, bude stále slušných 8-9 l/100 km).
Práce ve čtyřech
Jízdní vlastnosti BMW řady 3 patří na vrchol současné (mimořádně vydařené) generace střední třídy – na tom se nic nemění, což je samozřejmě jenom dobře. Ani pohon všech kol xDrive není ale krokem zpátky a žádný strach z nudy, kterou by mohl pohon všech kol oproti zadní nápravě přinést, ale mít nemusíte. I při elegantním průjezdu zatáčkou čtyřkolka ponechá decentní proklouznutí (trochu připomínající Mercedes-Benz SLK, což je auto úplně jiné kategorie, a o pětimístném sedanu střední třídy to vypovídá jen to nejlepší).
Otazníkem zůstává, zda testovaný pohon všech kol xDrive má smysl jen jako prostředek k získání lepší jízdní stability. Vždyť díky zásahům moderních stabilizačních systémů nehrozí nebezpečí smyku ani při dosti excentrické jízdě se zadokolkou. Pročpak si tedy připlácet 72.500 korun za pohon všech kol?
Přesto má xDrive svůj význam, především ve chvíli, kdy jste častým účastníkem provozu ve vyšších nadmořských výškách. Na sněhu a ledu oceníte přednosti pohonu všech kol přecijen o něco víc, než my ve městě a v kvetoucím jaru. Volba je tedy na vás.
Oslavné pění
Když napíšeme, že BMW je jedno z nejlepších aut ve své kategorii, nebude nijak originální ani objevní. Nic jiného ale dodat nemůžeme.
Dobře situovaný mladý muž s chutí po sportovní jízdě si koupí spíš sedana s manuálním šestikvaltem, Touring s automatem je zase pravděpodobně určen spíše pro rodinu.
V obou a všech dalších případech ale platí, že 320d je výceúčelový Bavorák, který se hodí na úspornou jízdu do města, zábavnou jízdu na okresce a pohodlnou jízdu přes půl světa po dálnici. A ve verzi 320xd kromě toho ještě na hory.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Nechápu, co na tomhle autě pořád všichni mají. Přece v něm není tolik místa, a to ani vepředu, natož vzadu, kufr má konkurence daleko větší a existují i auta pohodlnější. Tohle by nebyla moje volba. Dávám známku 4 |
|
Jana: Což o to, BMW 320xd se mi docela líbí a určitě je hodně bezpečné. Ale ta cena! Vždyť to auto stojí milion a čtvrt, to je snad dvojnásobek podobně velkého i vybaveného auta střední třídy, které by nebylo BMW. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Souhlasím s názorem, že facelift BMW 3 prospěl a že teď vypadá lépe, i když to není tolik znát. Interiér je skvěle zpracovaný, ale není zas tak hezký. No ale úplně nejvíc to kazí to, že je to kombi.
|
|
Tomáš: To víte, když jsem se měl projet s BMW řady 3, a přitom to byl kombík v naftě a s automatem a navíc s pohonem čtyř kol, byl jsem trochu zklamán. K bavoráku se přece hodí benzín, manuál a ostrý pohon zadních kol. Když jsem se ale s tím autem projel, musím uznat, že je to pořád Bavorák, který skvěle jede, sedí na silnici, perfektně se ovládá a je s ním zábava! Dávám známku 1 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena: 967.500 Kč
Cena doplňkové výbavy: 291.550 Kč
Celková cena: 1.259.050 Kč
BMW 320 xDrive Touring |
|
Objem motoru | 1995 ccm |
Maximální výkon | 130 kW / 174 koní (4000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 350 Nm (1750 – 3000 ot./min) |
Převodovka | 6stupňová automatická |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,5 s |
Udávaná spotřeba město | 6,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,8 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,6 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,2 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1665 kg |
Délka / výška / šířka | 4527 mm / 1418 mm / 2013 mm |
Rozvor | 2760 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 460 l / 1385 l (bez verze N1) |