Audi A1 Sportback: nový klasický hatchback na scéně

Německá automobilka už dříve představila studii malého vozu. Tehdy ale šlo o třídveřový model. Naproti tomu má v současnosti vystavovaný model dveří pět. A1 Sportback tak působí jako klasický hatchback, který se zařadí na začátek nabídky vozů z dílny Audi.

Vydáno: 3.10.2008

Měla by tak vzniknout nová modelová řada. Počítá se s tím, že výroba bude zahájena na sklonku roku 2009 v koncernové továrně v Bruselu. Pokud se podíváme na rozměry nové studie vypadá to, že bude mít hodně společného s novou Ibizou. Sportback je totiž dlouhý 3990 mm, šířka má hodnotu 1750 cm a výška činí 1400 mm. Aby byly rozměrové údaje kompletní chybí ještě rozvor. Jeho hodnota je 2460 mm.

Jenže skutečnost je taková, že nové Audi bude vycházet z platformy Ibizy, ale ta bude zřejmě ještě dále vylepšena. Zadní náprava je víceprvková, přesně řečeno čtyřprvková, a navíc se počítá i s dvouspojkovou převodovkou. Pokud se automobil v této podobě dostane do výroby, bude to poprvé v historii, kdy celý koncern VW dal do takhle malého vozu takové “vychytávky“.

Pohon nové studie obstarává dvojice motorů. Ano, jedná se o hybridní vozidlo. Zástupce spalovací verze je osvědčená jedna-čtyřka TFSI, tedy přímý vstřik doplněný o turbodmychadlo. Vrchol točivého momentu (240 Nm) je k dispozici v rozmezí od 1600 – 4000 rpm.

Do hnacího ústrojí je ovšem ještě zastavěn elektromotor o výkonu 20 kW s maximálním točivým momentem 150 Nm. Na danou kategorii slušná porce newtonmetrů se přenáší přes onu dvouspojkovou převodovku S tronic.

Jak už tomu tak bývá, je zde i možnost jízdy pouze na elektromotor a tedy i nulové emise a spotřeba. V tomto režimu by mělo nové Audi ujet rovných sto kilometrů. Zásobárnou elektrické energie jsou Li-ion baterie umístěné v zádi vozu. Ještě zajímavější je však možnost dobíjet tyto akumulátory přímo z elektrické sítě.

Výrobce udává kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km. Vzhledem k jízdním výkonům je toto číslo skoro až výborné. Stovku totiž zvládne model A1 za 7,9 sekund a maximální rychlost činí 200 km/h.

Interiér byl navrhován tak, aby byl maximálně funkční a také by měl posádce přivodit pocit prostoru a vzdušnosti. K tomu slouží nejen kombinace červené a bílé barvy, především pak skořepinová sedadla doplněna o průsvitnou látku. Z jinak celkem klasického provedení interiéru vystupuje provedení výdechů klimatizace. Ty jsou vyrobeny ve stylu klasických velkých ventilátorů, přičemž ovládání je umístěno do jejich středu.

Text: Redakce
Foto: Audi

Galerie