TEST: Model Alfa Romeo GT uvedla italská automobilka na trh už před čtyřmi lety, od té doby ale neztratil nic ze své elegance. Prodeje na našem trhu dotahují praktičtější modely italské značky a ani v době, kdy už dávno showroomy okupuje podobně řešená Brera, neřekla Alfa Romeo GT své poslední sbohem. Jak se jezdí se základní motorizací krásného rudého kupé?
Vydáno: 5.11.2008
Alfa Romeo GT je skutečně krásný automobil, jehož design neoslovil jen mne, ale i celou řadu těch, kteří se s ní mým prostřednictvím setkali. Přitom má i tu příjemnou vlastnost, že svým designem oslovuje muže i ženy. Aby také ne, karoserii Alfy Romeo GT navrhlo věhlasné italské studio Bertone (které je známé také tím, že v osmdesátých letech pracovalo na české Škodě Favorit – nutno poznamenat, že Alfa GT se mu povedla o poznání lépe).
Šipka masky chladiče, charakteristická pro značku Alfa Romeo, ostře rozráží víko motoru a odděluje od sebe dva po stranách se krčící malé světlomety. Profil působí lehkým dojmem a stupňovitá zadní partie je možná nejelegantnější částí celé karoserie, když graduje úzkými koncovými světlomety, mezi nimiž opticky mizí jinak rozměrné víko zavazadlového prostoru.
Ale nechme nyní být půvaby exteriéru, kterými se můžete kochat i ve fotogalerii pod článkem, a podívejme se také na to, jak se s Alfou GT jezdí.
Klopýtající sportovní interiér
Po nasednutí na místo řidiče nadšení z povedeného zevnějšku trochu opadne. Fakt, že kabina řidiče ani spolujezdce nehýčká nějakým přehnaným prostorem, nelze kritizovat a z podstaty auta se to dá trochu předpokládat. Bohužel ale neboduje ničím, co menší velikost vozu nelimituje – přístrojová deska, která je totožná s modelem 156, se celá nese v duchu černých tvrdých plastů. Někoho rovněž mohou iritovat malá tlačítka, která jakoby předurčovala jejich mačkání útlý prstík dámy.
Přesto ani lidé větší postavy nebudou mít výraznější problém ve stísněném prostoru pohodlně sedět. Navíc díky třídveřové koncepci a tedy širokými dveřmi se jim bude do vozu dobře nastupovat, navíc potěší elegantní bezrámová okna. Rovněž mohu s potěšením konstatovat, že příplatková sportovní přední sedadla poskytnou řidiči i spolujezdci dostatek pohodlí.
Nejslabší z nabídky
Testovaná Alfa Romeo GT měla pod kapotou základní nabízenou pohonnou jednotku. Tou je benzínový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,8 litru se čtyřventilovým rozvodem a dvěma svíčkami na válec Twin Spark. Tento agregát dokáže vyprodukovat výkon 103 kW (140 koní) při 6500 ot./min., nejvyšší točivý moment 163 Nm je dostupný už při 3900 ot./min.
Nebudeme si nic nalhávat, nejsou to hodnoty nijak oslnivé. Stačí k dosažení maximální rychlosti 200 km/h a ke zrychlení z nuly na stovku za 10,6 sekundy. Proto pokud čekáte od sportovně vypadajícího auta také slušnější sportovní výkony, budu vás muset odkázat k silnějším motorizacím.
Nenáročná, leč nákladná jízda
Přesto se dá ale říct, že i základní motor jede celkem slušně a pokud se nechystáte na silnici příliš závodit, měl by vám k běžnému ježdění stačit. Mezi jeho příjemné vlastnosti patří kultivovaný a naprosto klidný chod, vcelku lineární zátah v širokém spektru otáček a ochota nechat se točit poměrně vysoko, až k sedmi tisícům otáček.
Ne tak příjemnou pro mne byla během testování spotřeba, která se ve městě pohybovala mezi jedenácti a dvanácti litry na sto kilometrů, v kombinovaném cyklu zůstávala kolem desíti. Pokud by motor vykazoval nějaké dynamičtější výkony, neřekl bych ani slovo – pochopil bych to třeba od silnějšího dvoulitru o síle 165 koní. Ale při jízdě, kterou bych se zdráhal označit za nějak hbitou, mi spotřeba připadala neadekvátní (svou zásluhu na tomto výsledku jistě nese i absence šestého převodového stupně).
Můj výsledek necelých deset litrů je poněkud rozdílný od údaje proklamovaného výrobcem, který udává 8,5 litrů na sto kilometrů. Rozchází se i se zkušenostmi jiných uživatelů tohoto vozu, které hovoří i o sedmilitrové spotřebě. Možná se s autem skutečně dá jezdit za méně než osm litrů, ale mně se to ani při běžné jízdě v rámci limitů nepodařilo.
Jízda hodná sportovního kupé
Pokud ale zapomeneme na spotřebu, je jízda s GT dosti příjemným zážitkem. Ten sice limituje nedostatek výkonu, o kterém jsem psal, ale ve všech ostatních ohledech prokazuje zábavného ducha. Tuhý podvozek podává skutečně sportovní výkony, vcelku přesné komunikativní řízení se ovládá pohodlným volantem s ideálním průměrem a brzdy odvádějí perfektní výkon. Také řazení pětistupňovým manuálem ujde, i když zde by se dalo ještě zapracovat na přesnosti.
Tvrdý podvozek není sice ztělesněním komfortu na rozbitých českých silnicích, ale na kvalitní asfaltce se odvděčí nezlomnou stabilitou. Alfa Romeo GT by hravě snesla daleko silnější motor, což koneckonců v nabídce motorů dříve dokazovala (nejsilnější šestiválec 3,2 litru, který sedlal stádo 240 koní, už není v nabídce).
Vyargumentované rozhodnutí
Alfa Romeo GT stojí v základní výbavě s nejslabším motorem, který jsme testovali, 773.000 korun. Je sice pravda, že za tři čtvrtě milionu se dá pořídit slušné auto střední třídy, ale na druhou stranu vám pravděpodobně nenabídne tak krásný zevnějšek. Jestliže jedno, nejlépe německé, už v garáži máte, nemusíte nad druhým autem dlouho přemýšlet – Alfa GT bude jeho pravým opakem.
Váhat se dá jedině nad použitou motorizací, pro kterou je jinak skvěle jedoucího auta s výrazným sportovním nádechem škoda. Pokud ale sháníte elegantní auto pro manželku, která s ním nehodlá závodit, bude i tato motorizace bohatě stačit, a nákupy se do něj vejdou také.
Uznávám, že novější Alfa Romeo Brera je ještě o kousek hezčí, ale rozdíl sta tisíc za nejslabší motory může být klíčový. Rozhodnutí je na vás.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Nevím, co někteří lidé na těchto kupé vidí. Alfa Romeo GT je sice docela hezká, ale nepraktická pro normální rodinu. Jediné, co mohu na druhou stranu pochválit, je docela použitelný a přístupný zavazadlový prostor a příplatkové pohodlné sedačky. Dávám známku 3- |
|
Jana: V tomto případě se shodnu s manželem. Je to malé, nepraktické, předražené, a bůhví jak je to s bezpečností. Já bych si auto, které má sotva čtyři sedačky a stojí přes osm set tisíc, nikdy nekoupila. Dávám známku 4 |
|
Nikola: Alfa Romeo GT je nádherné auto, za které bych se rozhodně nestyděla. Představuje elegantní italský módní doplněk, který vás navíc může někam dovézt, a to docela příjemně. Jediné, co mne trošku mrzí, je interiér. Není nijak ošklivý, ale zasloužil by si pár hliníkových nebo třeba červeně lakovaných dekorů. Pak by to bylo za 1. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Jak já bych si přál, aby pod kapotou toho auta byl onen šestiválec 3.2, který má 240 koní a už se s tímto autem neprodává. Potom by to byla skutečná extáze. I takhle je sice to auto je opravdu hezké, má super jízdní vlastnosti, dobré řízení a vytrvalé brzdy – jen těch sto koní výkonu tomu chybí. Opravdu škoda!! Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.8 TS Progression: 773.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 73.800,- Kč
Celková cena: 846.800,- Kč
Výbava: AUTORÁDIO S PŘEHRÁVAČEM CD, ČALOUNĚNÍ INTERIÉRU ALFATEX, DVOUZÓNOVÁ AUTOMATICKÁ KLIMATIZACE, KOLA Z LEHKÝCH SLITIN 16″ S PNEU 205/55 R16, PAPRSKOVÝ DESIGN, NÁHRADNÍ KOLO MALÉ, PLASTOVÝ DRŽÁK POD SPZ, PRŮVLAK PRO LYŽE, PŘEDNÍ LOKETNÍ OPĚRKA SE SCHRÁNKOU, TEMPOMAT, TIRE KIT, VDC (VČETNĚ HYDRAULICKÉHO BRZDOVÉHO ASISTENTU), VOLANT V KŮŽI, HLAVICE ŘADICÍ PÁKY V KŮŽI
Doplňková výbava: opěrka hlavy + bezp. samonavíjecí pás pro prostřední zadní sedadlo (+3.000), ostřikovače světel (+8.800), parkovací senzory (+12.000), sportovní sedačky (+12.000), xenonové světlomety (+20.000)
ALFA ROMEO GT 1.8 TS PROGRESSION | |
Objem motoru | 1747 ccm |
Maximální výkon | 103 kW (140 koní) / 6500 ot./min. |
Maximální točivý moment | 163 Nm / 3900 ot./min. |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,6 s |
Udávaná spotřeba město | 12,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,4 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,5 l/100 km |
Spotřeba během testu | 9,6 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1365 – 1431 kg |
Délka / výška / šířka | 4489 / 1366 / 1763 mm |
Rozvor | 2596 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 320 / 905 l |