Fiat začal prodávat nový benzinový motor. Jedná se o litinový agregát přeplňovaný turbodmychadlem, který dostal navíc pro automobilový svět poněkud netradiční, ale pro skupinu automobilek kolem této italské značky legendární objem 1,75 l. My jsme ho pro vás nedávno otestovali v nové Alfě Romeo 159 SW.
Vydáno: 8.9.2009
Nový čtyřválec v nabídce Alfy Romeo odkazuje svou velikostí, tedy objemem, na předchůdce z dob dávno minulých. Koncem šedesátých let se po silnících začaly prohánět první automobily vybavené motorem právě o objemu 1,75 l.
Přímý vstřik + turbo
Současnost je ovšem zcela moderní. Jedinou věcí, kde Fiat nešel s módou, je onen litinový blok. Dál už budeme pokračovat přesně podle aktuálních zvyklostí. Začít můžeme třeba hliníkovou hlavou válců, patřičný tlak obstará turbodmychadlo a zapomenout nesmíme ani na vstřikování paliva elektronickými vstřikovači přímo do spalovacího prostoru. Jedná se tedy o jakousi obdobu německých jednotek TSI.
Rovnou vám prozradím, že v praxi motor TBi nakonec přeci jen za špičkovými německými turbo-motory zaostává. Ale rozdíl není až tak markantní a zbytek konkurence by se měl obávat. Motorová novinka totiž nabízí velmi zajímavé parametry. Maximální výkon 200 koní je k dispozici při 5000 ot./min. Řidič navíc může používat vrcholný příděl 320 newtonmetrů už při 1400 ot./min. Samotný pohled napovídá, že italské kombi nebude žádný lenoch. Stokilometrovou rychlost zdolá pod osm sekund a maximálně se rozjede na 233 km/h. To je ovšem teorie, jaká je tedy praxe?
Ochotný tahoun
Ne, maximální rychlost ani zrychlení z nuly na 100 km/h jsme nezkoušeli. Daleko více nás totiž zajímalo, jaký je život s jednotkou 1.8 TBi v běžném provozu. Hned výjezd na hlavní ulici odhalil chuť, s jakou se tento krasavec rozjíždí. Může za to samozřejmě nízko položený vrchol točivého momentu. Tím zábava nekončí!
Motor krásně táhne, okolo třech tisíc chytne druhý dech a zatlačí vás do sedačky ještě o něco více. To vše se samozřejmě odehrává za příjemného zvukového doprovodu. Škoda jen, že omezovač utne vaše radovánky ještě před hranicí šesti tisíc, což je pro sportovní motor možná trochu brzy.
Račte se kochat
Samostatnou kapitolou je design, a to ať už se bavíme o exteriéru nebo interiéru. V obou případech platí, že Alfa Romeo jen těžko hledá konkurenci. Napohled je to snad vůbec nejhezčí kombi na trhu. Není ovšem bez zajímavosti, že sportovní verze označená jako Ti jde ještě o kousek dál a vzhled je pak prostě ideální.
V interiéru sice najdeme některé části vyhlížející poněkud lacině, ale to je pouze detail a myslím si, že to tomuto automobilu rádi prominete. Už první usednutí za volant ve vás vzbudí pocit, jako že vlastníte něco víc než ostatní. Přestože Alfa myslí více na sport, sedačky jako vyloženě sportovní označit nelze, jsou ovšem příjemné. To volant, to je věc zcela jiná. Ten je totiž výborně tvarován a skvěle se s ním zachází. K tomu navíc přidejme celkově přesné a citlivé řízení, stejně jako podařenou šestistupňovou manuální převodovku.
Alfa Romeo s motorem 1.8 TBi jede stejně skvěle, jak vypadá. V některých ohledech sice nedosahuje kvalit německé konkurence, ale na rozdíl od ní nabízí kromě slušné techniky také prvotřídní design, který musí oslovit jednoduše každého, kdo se alespoň trochu zajímá o automobily. Takže naše první dojmy jsou velice pozitivní, a to především kvůli kvalitám nového motoru. Uvidíme, zda je potvrdí klasický redakční test.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
Alfa Romeo 159 SW 1.8 TBi |
|
Objem motoru | 1742 ccm |
Maximální výkon | 147 kW (200 k) / 5000 ot./min |
Maximální točivý moment | 320 Nm / 1400 ot./min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 233 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Udávaná spotřeba město | 11,8 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 6 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,1 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1480 kg |
Délka / výška / šířka | 4660 mm / 1417 mm / 1828 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 445 l / 1245 l |