LTI 20-20 UltraLyteVlastníte radarový detektor, neboli pasivní antiradar, a nejste si zcela jisti, zda budete chráněni i proti laserovému měření? Podobné dotazy a názorové rozepře jsou v poslední době velmi časté, proto jsme se v redakci rozhodli zapůjčit laserový měřič rychlosti a otestovat, jak to doopravdy je. 
 

 

Vydáno: 27.3.2012

V našem minulém článku bylo zmíněno, že na diskusních fórech a mezi velkou částí veřejnosti je rozšířen názor: proti měření laserem stačí varování pasivního detektoru a následné otočení vozidla do protisměru. Když pomineme situaci při měření na komunikaci s oddělenými směry (tedy bez možnosti otočení) a zaměříme si čistě na technickou stránku věci, tak nezbývá, než udělat test.

Pár slov k metodice testu

Pro tento test byl využit laserový měřič rychlosti LTI 20-20 UltraLyte. Pravidelní čtenáři ZaVolantem.cz jistě dobře ví, že jde o typ, který v České republice primárně používá Policie ČR a jak se nám podařilo nedávno zjistit, stejný typ přístroje vlastní i přinejmenším jedno oddělení městské policie - Zdiby.

LTI 20-20 UltraLyte

Pro potřeby testování, a pro nejlepší možné srovnání technologického progresu, byly vybrány dva pasivní detektory. Konkrétně stařičký Beltronics Vector 960 a novější Beltronics RX65e. Oba tyto jsou vybaveny čidly pro detekci laseru zepředu i zezadu. Pro co nejlepší srovnání, kdy a jak detektory reagují, byla pro testování zepředu použita laserová rušička Laser Interceptor, což je jedno z velmi kvalitních zařízení svého druhu.

Než se pustíme do popisu samotného testu, tak pár slov k metodice měření. Obsluze laserových měřičů rychlosti bývá doporučováno, aby měřila na reflexní části vozidla. Takovými částmi jsou na neupravených sériových vozech především světlomety a registrační značka. Může samozřejmě docházet k tomu, že lze auto změřit i mířením přímo na karosérii, avšak relativně lehce to jde pouze u světlých vozidel, tmavá jsou na tom v tomto ohledu lépe (tj. lépe vzdorují měření). Samotné měření proběhne tak, že laserová pistole vyšle paprsek a podle toho jak rychle se jí vrátí, pozná, jak rychle jede měřený objekt.

Detektor versus laserový radar: měření 1

Při testování byly umístěny detektory za čelním sklem a to těsně nad palubní deskou, neboť vzhledem k metodice měření je nejvhodnější umístění co nejblíže k registrační značce. Čidla rušičky pak byla umístěna přímo v masce v blízkosti světel.

umístění pasivních detektorů na okně

V první části testu bylo sledováno měření z přímého směru postupně zepředu a zezadu. Byly provedeny dvě jízdy každým směrem a výsledek si můžete prohlédnout v následujícím videu. Je v něm velmi dobře vidět, že reakce pasivních detektorů je nepřesná a oproti reakcím rušičky značně opožděná. V praxi tak řidič většinou o měření ví až ve chvíli, kdy je v podstatě na dosah policistovy ruky prodloužené o stavěcí terč!

Detektor versus laserový radar: měření 2 a 3

Dále bylo vyzkoušeno měření zepředu pod trochu větším úhlem, které mělo za cíl simulovat situaci příslušníka stojícího s laserem na chodníku při měření přilehlých i protilehlých pruhů. Zde bylo provedeno šest průjezdů, přičemž všechny dopadly naprosto identicky. Laserová rušička detekovala měření vždy a detektory nereagovaly na situaci vůbec. Jelikož byly všechny záběry v podstatě stejné, tak byl do videa zařazen jen jeden ukázkový průjezd.

Posledním testem bylo měření z lávky nad silnicí. Ač by se to mohlo zdát jako poněkud extrémní způsob měření, není tomu tak. V Praze je poměrně známý a rozšířený, velmi často je využíván v ulicích V Holešovičkách, Cínovecká nebo na konci Nuselského mostu. Výsledek tohoto testu byl takový, že ze čtyř průjezdů se detektor ozval dvakrát a to pokaždé jiný.

Závěr: Proti laserovému radaru pasivní detektor nepomůže

Z našeho testování tedy plyne jasný závěr. Pasivní detektor ke spolehlivé ochraně před laserovým měřením nestačí. Kdyby náš testovací jezdec nebyl měřen civilistou, ale policistou nebo strážníkem, zcela jistě by se pokutě nevyhnul.

Závěrem lze tedy říct, že se rozhodně nelze na tuto funkci u pasivních detektorů spoléhat a řidič by měl dostatečně zvážit, zda ji chce mít zapnutou. V praxi působí dost falešných poplachů a před změřením Vás v drtivé většině případů stejně neochrání. Jediná spolehlivá ochrana je instalace laserové rušičky, která i při testování fungovala na 100 %, bohužel tato zařízení nejsou v ČR schválena pro běžný provoz. 

Dodatek: Pasivní detektor funguje někdy pomůže

Abychom však byli opravdu féroví, je třeba konstatovat, že někdy může pasivní detektor při laserovém měření opravdu fungovat. Tato situace bohužel nenastává příliš často. Autorovi článku se za léta ježdění s detektorem Beltronics RX65e přihodilo pouze dvakrát, že by mu v případě rychlé jízdy detektor pravděpodobně zachránil peníze za pokutu. Jednou probíhalo měření na takovou vzdálenost, že by ještě bylo vcelku možné otočit vozidlo do protisměru.



Druhá zkušenost pochází ještě z doby, kdy museli strážníci místa označovat a natěšený strážník měřil vozidla ještě před měřeným úsekem – byl tedy dostatek času upravit rychlost a do označeného úseku vjet korektní rychlostí.


 

Text: Robert Honc
Foto: Tomáš Kozar