Rumunský zázrak jménem Dacia: levná auta slaví v Evropě úspěch

Rumunský zázrak jménem Dacia: levná auta slaví v Evropě úspěch

Převzetí rumunské značky Dacia francouzským Renaultem v roce 1999 bylo jedním z nejlepších nápadů, které manažeři z Boulogne za posledních několik dekád učinili. Levná auta určená původně pro východní trhy se totiž prodávají líp, než se čekalo, a zájem o ně roste i v náročné západní Evropě. Lidí, kteří chtějí levné a jednoduché auto bez zbytečností, je totiž pořád dost.

Dacia k vývoji svých aut šikovně využívá synergie s mateřským Renaultem. Bere si techniku a motory, které inženýři vyvinuli už před časem ve Francii a jejich vývoj zaplatili zákazníci Renaultu. To je odpověď, proč mohou být rumunské modely tak levné a přitom obstát v Evropě i z hlediska techniky a bezpečnosti.

Také je to disciplína, kterou se například německé značky nenaučily. Třeba Volkswagen, byť je už podle názvu lidový, dnes prodává spíše středně drahá až dražší auta. Podobným směrem se postupně vydala i česká Škoda. Její nejlevnější model Citigo z třídy supermini dnes stojí 198 tisíc korun. Nejlevnější Dacia Logan startuje na cenovce 170 tisíc a přitom je nesrovnatelně praktičtější: svojí velikostí patří do nižší střední třídy, tedy na úroveň Octavie. Podobně jsou na tom i další modely. Prostorné rodinné MPV Dacia Lodgy se startovní cenou 225 tisíc v podstatě vůbec nemá konkurenci, všechna srovnatelná auta stojí přinejmenším dvojnásobek.

Jak ukazují obchodní výsledky, o prakticky koncipovaná auta za velmi nízkou cenu je poměrně velký zájem i v západní Evropě, kde se původně s nabídkou Dacií ani nepočítalo. Prodeje nových aut rostou Dacii od roku 2011 skoro nepřetržitě a dnes prodává skoro 700 tisíc aut ročně. Celkově se Dacie prodávají ve 108 zemích, i když na mnoha trzích (včetně Ruska a Brazílie) nesou modely Logan, Sandero a Duster logo mateřského Renaultu. Díky tomu patří auta z Rumunska k nejprodávanějším autům celého koncernu Renault-Nissan. A ten se i díky Dacii loni probojoval mezi největší automobilky světa, právě vedle Volkswagenu a japonské Toyoty.

Dacia je zkrátka v dnešní době a na našich trzích výjimečným fenoménem. Nabídka modelů je široká: od oblíbeného SUV Duster, které aktuálně přichází v druhé generaci, přes zmíněný Logan a Lodgy, nebo dodávku Dokker Van. Pokud potřebujete levné, kvalitní a praktické auto, určitě některé modely z portfolia značky Dacia vyzkoušejte.

Text: Redakce
Foto: Dacia

Fotogalerie

Rumunský zázrak jménem Dacia: levná auta slaví v Evropě úspěch