Se zaváděním nových policejních vozidel Volkswagen Passat B7 do služby se vyrojilo i množství článků opěvujících jejich schopnosti. Rozhodli jsme se uvedené dezinformace prověřit a uvést je na pravou míru. Co tedy nové "protipirátské" vozy s radarem Ramer 10C opravdu umí a co už jsou urban legends?

Vydáno: 16.4.2012

Zároveň s představením nových policejních ‚stíhaček‘ se v médiích objevilo i větší množství článků o vymoženostech v těchto vozech obsažených. Nám se však podařilo získat návod k obsluze a technickou specifikaci radarového měřiče rychlosti Ramer 10C a tak vám můžeme prozradit, co pravda je a co pravda v žádném případě není.

Měření všemi směry? Nikoliv, jen dopředu

Hodně médií se například shodlo na tom, že radar měří jak dopředu, tak dozadu. Ano, u starých vozidel Passat R36 tak skutečně bylo. Ty ale byly vybaveny systémem PolCam s přední i zadní kamerou. Nové vozy však mají radar založený na mikrovlnné technologii, přičemž nikde v návodu není zmínka o tom, že by bylo možné připojit více antén než jednu. Tato anténa vždy vysílá úzký směrový paprsek a již z logiky věci je tedy jasné, že v aktivním režimu dokáže měřit jen dopředu. A nejenom to, když je anténa natočená doleva, tak dokáže měřit jen auta nalevo a auta vpravo proklouznou bez změření.

Dále je u tohoto radaru možnost měřit i v pasivním režimu, tedy velmi podobném systému PolCam z R36, a tady již vozidla jedoucí na jiné straně, než je natočení hlavy, neproklouznou. Avšak pro měření dozadu by byla potřebná i zadní kamera. Jak je ovšem vidět na následující fotce, poměrně velká kamera vzadu není.

Passat B7

Rychlé nebo pomalé zapnutí radaru?

V regionálním teplickém vydání Deníku (www.denik.cz) se zase objevila následující informace: „Posádka passatu může radar zapnout až v okamžiku, kdy chce právě projíždějící vozidlo měřit. Antiradar proto zjistí policejní radar v okamžiku, kdy již mají policisté rychlost jedoucího vozu změřenou.“ Zde je to nepravda jen napůl, první věta bez druhé by byla pravdivá.

Posádka passatu opravdu může zapnout radar opravdu kdykoliv se jí chce. Pokud zapne pasivní režim (který funguje ovšem jen za jízdy!), může začít měřit projíždějící vozidlo. V tomto pasivním režimu se však i řidič s pasivním detektorem o změření dozví pravděpodobně až z úst policisty (vnímavějším to dojde po rozsvícení nápisu STOP! POLICIE!).

V případě aktivního režimu, který funguje, i když passat stojí, zase zapnutí není tak rychlou záležitostí. Nejdříve musí obsluha radaru 5 sekund držet aktivační tlačítko a následně musí čekat již se zapnutým radarem, než se všechno kalibruje. Tedy kromě toho, že za deset vteřin již může být rychlý řidič poměrně daleko, tak ještě bude o měření vědět nejméně pět sekund dopředu.

Strojové odhalení nezapnutých pásů? Nelze

Český rozhlas Region zase přišel z převratnou informací, že: „Kromě rychlosti umí záznamové zařízení passatu odhalit i propadlou technickou kontrolu, nezapnuté pásy, nebo třeba starou dálniční známku.“ První část je téměř pravdivá, propadlou technickou kontrolu nebo také kradené vozidlo umí zařízení odhalit, každému logicky uvažujícímu člověku musí být ovšem jasné, že odhalení neprovede záznamové zařízení, to provede jen zaznamenání přestupku.

Další části jsou vyloženě lživé a jejich účelem je zřejmě obhájení nákupu těchto vozidel. Zatím žádné zařízení v České republice neumí odhalit nezapnuté pásy nebo starou dálniční známku. To vždy musí provést samotný policista a dokonce k tomu nepotřebuje ani sofistikované vybavení, do současnosti je k tomu používán například dalekohled, přičemž po zastavení může proběhnout nafocení kompaktním fotoaparátem pro důkazní potřeby.

Pražské passaty

Koně nejsou kilometry za hodinu

Někteří novináři také pravděpodobně nevidí rozdíl mezi maximální rychlostí a výkonem v koních. V prvních článcích bylo správně, podle specifikace, uvedeno, že maximální rychlost je 250km/h a výkon je 300 koní. Po čase však tato informace zmutovala do podoby, že maximální rychlost je 300km/h. A to přitom zjištění skutečných parametrů daných výrobcem není tajné, ale je uvedené v oficiálním ceníku automobilky Volkswagen.

A co vy, už jste potkali některého z nových policejních passatů?

Text: Redakce
Foto: Internet

Taxonomy upgrade extras: