Ligier JS50: test nejlepšího z mikroaut

TEST AUTA: Mnoho řidičů se jim směje, přesto budí víc pozornosti, než kdejaký sporťák. Řeč je o mikroautech, která mají nejdelší tradici v jižní Evropě a ve Francii, ale pozvolna začínají pronikat i k nám. Do Česka vstoupil nový importér s posledním modelem značky Ligier, která díky své závodní historii má v povědomí motoristické veřejnosti své nezastupitelné místo.

Před pár roky jsme otestovali Jawu Chic, český experiment, který nevyšel, stejně jako se žádných zásadních čísel nedočkal francouzský Aixam, který se na našem trhu už nějaký čas pokouší prorazit.

Podívejme se, jak může dopadnout tohle. Francouzská firma Ligier patří k tomu nejlepšímu, co si na poli mikroaut můžete pořídit – se svojí závodní historií a dlouholetými zkušenostmi v oblasti výroby mopedaut se může chlubit výrobkem, který slibuje daleko lepší jízdní zážitky, než jejich minulé generace.

Plastový, ale hezký

Na první pohled vám bude Ligier JS50 nejspíš připadat jako plastová hračka, a na mnoha místech je na omak znát, že se šetřilo zejména v hmotnosti, která naráží na limit 350 kg.

Ale pokud jste se s mikroauty setkávali v minulých letech, budete možná překvapeni (stejně jako my), jak dobře celkový design autíčka funguje. Je až neuvěřitelné, jakou cestu za poslední dekádu tahle mikroauta urazila – od nevzhledných, ryze účelově pojatých krabic, poskládaných z dílů různých výrobců, po námi testovaný, elegantní kousek, který se nezdráháme označit za hezký.

Asi vás nepřekvapí, že Ligier se svými rozměry 2825 x 1561 x 1372 mm zrovna nepřekypuje prostorností. Přesto se do něj dva dospělí lidé vejdou, a žádnou zásadní stísněností jsme netrpěli. Sedačky jsou relativně malé, ale co do komfortu si nezadají se sedadly malých aut. Ani vyšší postavy nebudou trpět nedostatkem místa nad hlavou, kulturisté by ale mohli mít pocit stísněnosti v oblasti ramen – vůz je celkem úzký.

Na prostorový rám jsou připevněny plastové panely, ve dveřích je elektricky ovládané stahování skel, za přehlednou přístrojovou desku, vybavenou tachometrem, palivoměrem nebo dodávaným originálním autorádiem by se nemusel stydět ani dospělý automobil.

Plastová přístrojová deska působí lacině. Na druhou stranu je to podobné, s čím se můžeme setkávat u levnějších dospělých aut, a vše navíc spolu dohromady vizuálně celkem dobře funguje. To je opět posun oproti starším modelům. Přihrádka u spolujezdce pojme celkem slušný štos papírů, drobné předměty můžete odložit do dveří, do prolisu na nápoj se vejde jedna standardní plechovka 0,25 l Coca Coly. Jinak odkládacích prostor mnoho není a mobil jsem vozil v kapse.

Volant je sice plastový, ale na dotek příjemný. Bohužel ale není stavitelný a na můj vkus byl až příliš vysoko. Ani sedadlo řidiče není možné zvednout výš, jen posouvat podélně. Stejně tak jsem zpočátku trochu bojoval s pedálovým prostorem – odpočívající levá noha nemá příliš kde spočinout, v rohu podlahy je stěna podběhu, oba pedály jsou poměrně blízko sebe. Nakonec jsem se ale do kabiny nějak poskládal a fyzicky jsem příliš netrpěl ani na 100 km dlouhé cestě – a to asi nebude typický nájezd řidiče na jeden zátah.

Zatímco pedál plynu je pojat typicky francouzsky, tedy s nedostatkem místa nad ním, pedál brzdy je umístěn pro levou i pravou nohu dostatečně ergonomicky. Účinnost brzd je více než dostačující a pro limit 45km/h v základním nastavení Ligieru je nadstandardní.

Jízda s autem, které není auto

Motor vpředu, poháněná přední kola, odstředivá spojka, automatické řazení variátorem.

Zařadíte D a šlápnete na plyn, auto se rozjíždí, ale znatelně cuká. Je to kuželovou odstředivou spojkou a je to neduh, kterým trpí všechny kusy, i když po větším nájezdu si to prý trochu sedne. To je ale poslední moment, kdy vám dá Ligier znát svůj tuhle konstrukční vlastnost, variátoru nelze vytknout nic. Plynulá změna převodu, bez výhrad. Zbytek jízdy působí, s trochou nadsázky, jak v dospělém autě. Přitom ale pozor – Ligier není auto, je to dvoustopý moped.

Limitujícími faktory této kategorie jsou váha vozidla a maximální rychlost. Konkrétně: Ligier váží 350 kg a jeho maximálka je 45km/h. Zadní nezávislé uložení ramen z lehké slitiny, kotoučové brzdy i na zadních kolech a patnáctipalcové pneumatiky na hliníkových discích zajišťují Ligieru překvapivě dobré jízdní vlastnosti.

Motor Lombardini s objemem 492 ccm a výkonem 5,3 koně byl původně určen k pohonu lodí a stavební mechanizace. Tam bylo počítáno s výkonem až sedmnácti koní, takže je jasné, že pro potřebu splnění požadavků na tuhle kategorii vozidel, je výkon motoru utlumen natolik, že jeho životnost je takřka nekonečná.

Kroutící moment 26 Nm při 1400 otáčkách je na přední kola přenášen pomocí odstředivé spojky a variátoru. A právě ona volba kuželové odstředivé spojky se nám nejevila jako nejšťastnější, její záběr není plynulý (evokuje vzpomínku na Aero 500, jehož spojka byla sice mechanická, nicméně právě kuželová). Poloosy jsou osazeny standartními homokinetickými klouby, průměr jejich hřídelů by hravě zvládl čtyřnásobek kroutícího momentu.

Překvapení z jízdy

Nebudeme si nalhávat, že jízdní dynamika je jakkoli oslnivá. I když je konstrukční papírová rychlost omezena na 45 km/h, reálně ukáže tachometr nejvíc 66 km/h, což odpovídá skutečné šedesátce. Podstatné je ale toto: ve městě nebudete brzdou provozu, rozjezd je sice pomalejší, ale na městskou padesátku se vyšplháte stejně rychle, jako ta pomalejší auta. A právě pro pohyb městem nebo maximálně mezi pár vesnicemi se jeví použití Ligieru JS50 jako optimální řešení.

Mopedauto má maximální povolenou rychlost 45 km/h. Ano, pro držitele skupiny M1. Ovšem tato vozítka slouží i lidem, kteří potřebují jezdit na kratší vzdálenosti, za účelem nákupů, k lékaři a hlavně s co nejnižšími provozními náklady. A tady je právě možnost Lombardini poněkud otevřít na zmíněných 66 km/h, což je softwarová záležitost a je to mnohem snesitelnější, než při striktním omezení na 45 km/h.

Takže pro našeho Ligiera šedesát nebyl problém a Strahovské tunely vyběhl padesát. Limit je samozřejmě potřeba mít na paměti. Na dálnici nevyrazíte, a na silnicích první třídy se budete často dostávat do nepříjemných momentů, kdy vás předjíždí kamiony. Když jsme ale vyrazili po zakroucené silnici I/9 do České Lípy, brzdou jsme nebyli a příliš aut nás nepředjelo – množství obcí po cestě vás nutí zpomalovat i v běžném autě a projíždění zatáček pod plynem vyvolává bezděčně pocit poslušnosti a ochoty Ligieru. Ze severu Prahy jsme do Nového Boru dorazili za 100 minut, tedy za podobnou dobu, jako s běžným osobákem.

Jízdní vlastnosti nejsou vůbec špatné. Otáčení na ruční brzdu na mokré dlažbě je vyloženě hračka. Ligier se v běžném provozu choval jako auto a při najíždění na kruhové objezdy byl mnohdy rychlejší, než velká auta. Jeho stabilita v zatáčkách vyloženě vybízí k jejímu využití. Ligier sedí jak přibitý. Tohle mít v patnácti, ani spát nechodím.

Auto brzdí slušně, všechna kola jsou brzděna hydraulicky, s efektními děrovanými kotouči na všech kolech. Pokud se při maximálce vřítíte do ostřejší zatáčky, jízdní stabilita je značná, Ligier neskáče, neklouže, drží směr a spolehlivě vás protáhne zvolenou stopou. Troufám si odhadovat, že by podvozek neměl zásadnější problém zvládnout i rychlosti kolem 100 km/h, takže šedesátku zvládá zcela bez problémů.

Horší to je s jízdním komfortem, ve městě chtě nechtě často najedete na nerovnosti, díry, retardéry – o všech vám dají rázy od kol spolehlivě vědět. Také se připravte na zvýšený hluk, který se do kabiny od motoru hrne. Rádio ho sice překřičí, ale když budete chtít konverzovat se spolujezdcem, budete muset mluvit trochu nahlas.

S mopedem se může rovnat i spotřeba. Systém common rail, ovládaný řídící jednotkou, umožňuje udržet spotřebu spolehlivě pod tři litry na sto kilometrů. Plnou nádrž nafty natankujete za 4 stovky a ujedete přes 400 kilometrů.

Bezpečnost nesrovnatelná se skútrem

Jak zdůrazňují všechny propagační materiály, hledisko bezpečnosti je pro Ligier důležité, a patří nepochybně k silným argumentům pro tohle auto.

Pod karoserií se skrývá nosný rám, který tvoří svařenec z trubek kruhového průřezu, ve stylu klecového rámu, jaký známe ze soutěžních vozů, k němuž je přišroubováno motorové lože z ocelových trubek. Stejné řešení můžeme vidět u sportovních letadel. U Ligiera slouží rovněž k uchycení přední nápravy s přesným hřebenovým řízením, jejíž konstrukce široce uchycených ramen a systému McPherson, by vyhověla i mnohem vyšším rychlostem, než jsou limitující pro tuhle kategorii.

Trefili jste někdy strom na mopedu nebo skútru ve čtyřiceti? Tady je snad diskuze zbytečná. Viděli jsme Ligiera, kterého jeho posádka poslala do potoka ze sedmimetrové výšky, samozřejmě na střechu. Takový crash test in natura. Jediné, co se jim stalo, že byli zmáčení. Klecový rám a bezpečnostní pásy dokonale splnily své poslání.

V této verzi nebyl k dispozici airbag, jinak za 200 EUR je možné dokoupit airbag řidiče.

Má to logiku. Divíte se?

Testovali jsme už hodně aut i motorek. Ale Ligier JC50 patří mezi ty, co jednoznačně překonaly naše představy.

Cenovka, to je asi největší kámen úrazu, na který při každém dialogu o Ligieru narazíte. Za 328.130,- korun, co stojí v základu, v podstatě koupíte nové auto, které zvládne na dálnici dvě stě a jeho jízdní dynamika bude nesrovnatelná. Stejně jako bezpečnostní standardy. Proč byste si tedy měli kupovat mikroauto, proboha? Argumet „za ty prachy mám dospělý auto“ má svou logiku.

Těch důvodů může být několik: od aktivních dětí mezi 15 a 18 lety věku, které nestíháte třikrát týdně vozit po náročných koníčcích na krajích města, po seniory, kteří ze zdravotních či jiných důvodů potřebují být mobilní a vzdálenosti jejich cílů jsou v řádech kilometrů. Navíc si připočtěme, že mopedauto je díky své jednoduchosti v podstatě bezúdržbové a nezrezne.

Ligier také ztrácí svoji cenu pomaleji, než dospělá auta. A ta, navíc, nejsou od patnácti. Takže po třech letech bude prodejný a mimoto jeho uživatel za tuto dobu získá zkušenosti se čtyřmi koly. A to rozhodně není zanedbatelné.

Srovnávat s auty je zavádějící. Mopedauto je kategorie sama pro sebe, a pokud si ho postavíte vedle skútru, tak uvidíte řadu výhod: střecha, dvě stopy, nesrovnatelně vyšší bezpečnost, použití po celý rok… Má topení i klimatizaci.

V tuhle chvíli může nákup začít dávat smysl – při odpočtu daně se může dokonce vyplatit. Samozřejmě nikoli pro každého. Ale je nepochybné, že širší nabídka trhu neuškodí.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


Základní cena Ligier JS50 Club: 328.130,- Kč vč. DPH
Cena testovaného modelu Ligier JS50 Elegance: 395.175,- Kč vč. DPH

Výbava Elegance: Kola 15ti palcová, z lehké slitiny, v barvě hliníku, chromovaná lišta na bočních dveřích, sportovně laděné dvojité oválné zakončení výfuku, pochromované, vnější kliky dveří v chromu, velké přední světlomety zasazeny v černém podkladu, pod předními světlomety chromované vsadky, mlhová světla zasazena v černém podkladu, kryty zpětných bočních zrcátek v černé barvě + chrom, elektrické stahování oken s automatickým pojezdem, centrální zamykání (s dálkovým ovládáním, světelná signalizace), možnost centrálního uzamčení vozu zevnitř, možnost nastavení sklonu předních světlometů z kabiny vozu, zvukové upozornění při ponechaných rozsvícených světlech, blokace startéru pokud je zařazena rychlost, displej s ukazateli rychlosti / stavu paliva / času (hodiny), ukazatel zařazeného rychlostního stupně, zvukové upozornění při nedostatku paliva, 3-ramenný, sportovní volant s chromovanými vsadkami, chromované lišty na přístrojové desce, integrované topení a rozmrazování, 12 V zásuvka v palubní desce, podélně nastavitelné, sklopné sedadlo řidiče, sklopné sedadlo spolujezdce, úložné síťky na bočních panelech kufru, autorádio s CD přehrávačem, MP3 + 4 reproduktory, zadní parkovací čidla.


Ligier JS50 Elegance DCI 4kw

Motor: čtyřtaktní naftový motor 480 cm3, hliníkový blok, hlava vačkový hřídel
Maximální výkon: 4 kW při 3400 ot/min
Maximální točivý moment: 26,0 Nm při 1400 ot/min
Konstrukční rychlost: 45 km / h
Rozměry: 2825 x 1561 x 1372 mm
Objem zavazadlového prostoru: 202 l / 605 l
Pohotovostní / provozní hmotnost: 350 kg / 400 kg

Fotogalerie: 
Rubrika: 
  • 5. Duben 2017, 11:55 [comment_count]

    Kdy a proč zvolit plechové disky?

    Ne nadarmo se říká, že kola dělají auto. V tomto směru bezesporu excelují hliníkové disky neboli „elektrony“, ale najdou se i důvody, proč vozidlo nechat na plecháčích. Spousta motoristů jezdí na hliníkových discích v létě a na plechových během zimy.

    ČÍST DÁL
  • 28. Březen 2017, 13:33 [comment_count]

    Prémiové letní pneumatiky: 3+1 tipy na novinky téhle sezóny

    Pokud budete na začínající sezónu kupovat nové pneumatiky, tyhle tři novinky by neměly ujít vaší pozornosti: Pirelli P ZERO Corsa, Continental PremiumContact 6 a Bridgestone Turanza T001 Evo. Jestli ale potřebujete něco na svůj offroad, na konci

    ČÍST DÁL