Honda CB1100: klasická motorka nevymřela

Honda CB1100: klasická motorka nevymřela

TEST MOTORKY: Jaký je první retro motocykl od Hondy? Rovnou můžeme prozradit, že se povedl. Představením modelu CB1100 Honda dozajista plní přání spoustě svých příznivců a nejenom jim. Hlavní roli přitom nehraje jen vzhled odkazující k historii, ale především tradiční, vzduchem chlazený čtyřválec. Pojďme se společně podívat, jak si nová CB1100 vede.

V šedesátých letech minulého století byla již Honda plnohodnotným výrobcem motocyklů. Šlo ale hlavně o malé a jednoduché stroje, jako například Honda Super Cub (1958) a další skútry a mopedy vyráběné pro asijský trh.

Do velkých motocyklů nakoukla Honda až v roce 1969 s modelem CB 750. Funkčně fascinující stroj, ale i vzhledově impozantní. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximální rychlost 200 km/h byly na sklonku 60. let trhákem.

Povedené retro

Model CB1100 navazuje na charakteristické rysy řady CB, která se proslavila vzduchem chlazeným čtyřválcem, a najdeme zde také spoustu detailů z historie. Výfuky jakoby uříznuty z CB 400-Four. Koncové světlo krabicovitého tvaru byl začátkem sedmdesátých let vlastně nejmodernějším designovým prvkem na celé motorce. Velký kruhový světlomet, analogové přístroje a stříbrně lakované boční panely, stejně jako chromované blatníky – to jsou všechno retro prvky, které jedenáctistovce opravdu sednou.

Hlavním signifikantním prvkem je ale určitě palivová nádrž, se svým hranatým tvarem a vykrojením po stranách, aby jezdec krotící tento motocykl viděl na boky mohutného čtyřválce. Je znát, že CB1100 má být jednou z vlajkových lodí Hondy a dostala pořádnou péči.

Kouzlo vzduchem chlazeného čtyřválce

Hladké, silné a živelné – to je bijící srdce téhle mašiny. Vzduchem chlazený čtyřválec se chlubí nádherným žebrováním. Kromě tradičního chlazení vzduchem ale motor nezapře moderní původ se vstřikováním paliva systémem PGM-Fl, i když jej umně schovává. Společný základ s Hondou CB1300 prozrazují parametry vrtání 73,5 mm a zdvih 67,2 mm.

Nás ale zajímá hlavně jak se projevuje: s maximálním výkonem 66 kW při 7500 otáčkách za minutu to není žádná divočina, viz maximální rychlost, která činí 200 km/h. Kouzlo téhle motorky je v něčem jiném. Ve zvuku. Konstruktérům Hondy se povedlo dokonale napodobit bručící zvuk klasického čtyřválce. Kromě toho nabízí perfektní odezvu a mohutný zátah.

Rychle nebo pomalu? Umí obojí

Na fotkách působí CB1100 jako menší a lehčí, ale až při živém setkání zjistíte, že je to kus motorky. Je široká a robustní a váží znatelných 248 kg, i když těžiště je nizoučko, takže se s CB1100, jako se správnou moderní Hondou, nečekaně lehce manipuluje. Takže se vlastně docela dobře hodí i do města, byť tam vlastně podle nás vůbec nepatří.

Motor si spokojeně bručí na nejnižší otáčky a jezdce to ani neprovokuje tahat za plyn. Ale když přijde do tuhého, tak CéBéčko ukáže, co znamená být nástupcem tak slavného rodu. Podřadíte a majestátní objem ukáže, kdo je na silnici pánem. Nabízí rychlou odezvu a silný zátah od nízkých otáček, zrychluje hbitě a snese i ostřejší jízdu, což doplňuje výrazný zvukový projev a znatelné vibrace. Nečekejte ale, že by byl podvozek připraven na nějaké velké sportovní zacházení, nejlépe je tomuhle CéBéčku při klidnější vyjížďce. Ale výkonová rezerva se hodí.

Posaz přitom umocňuje komfortní pocit při jízdě na tomto motocyklu. To je jeden z hlavních důvodů, proč spousta jezdců klasických čtyřválců zůstane právě u klasických čtyřválců. Můžete jet klidně 2 hodiny v kuse, bez nutnosti zastavit a protáhnout se, protože posaz na motorce je poměrně vzpřímený a pohodlný.

Jediná nemilá věc, která vás možná trochu zaskočí, je spotřeba. Na rozdíl od podobně velkých motorek má jedenáctistovka spotřebu téměř 8 l/100 km, což znamená při objemu nádrž 14,6 litru, že hladové oko se rozsvítilo již po nějakých 150 kilometrech. Přiznáváme, tato spotřeba je měřena při ostřejší jízdě. Při klidné jízdě si CéBéčko řeklo o celkem normálních 5,5 litru na 100 kilometrů. Tak se dostáváme na dojezd kolem 230 kilometrů, což je hodnota uváděná výrobcem.

Do všech podmínek

Cena 264 900,- korun je za CB1100 adekvátní tomu, co motocykl nabízí, ba i předstihuje konkurenci. Konkurenční stroje, především XJRko od Yamahy, je o více než 20 000 korun dražší. 

Ale nejde jenom o peníze. Jakožto fanda všech druhů naháčů jsem si Hondu CB1100 zamiloval. Je to skvělá volba pro jezdce, kteří chtějí historicky vyhlížející motocykl, ale nechtějí ho pořád opravovat. CB1100 se pak hodí všude, kde jí budete potřebovat: ať už na víkendové projížďky, nebo na každodenní ježdění. 

Výsledná známka 1

Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena: 264 900,- Kč
Odkaz: http://www.honda.cz/motorcycles.html

HONDA CB1100
Motor 1140 ccm čtyřválec DOHC
Maximální výkon 66 kW (7500 ot. za min.)
Maximální točivý moment 93 Nm (5000 ot. za min.)
Počet válců čtyřválec 
Chlazení motoru vzduchem a olejem 
Maximální rychlost 200 km/h
Spotřeba během testu 5,5 l/100 km
Objem nádrže 14,6 l
Provozní hmotnost 248 kg
Délka / šířka / výška 2195 x 835 x 1130 mm
Rozvor 1490 mm
Řidičské oprávnění A, od 20/24 let

 

Fotogalerie

Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela
Honda CB1100: klasická motorka nevymřela