Blíží se doba přezutí. Vyplatí se pořídit zimní pneu jako runflat?

Blíží se doba přezutí. Vyplatí se pořídit zimní pneu jako runflat?

Zimní pneumatiky obouvá snad každý, mimo jiné i proto, že jsou v některých úsecích v zimě povinné. Ale co když dojde k defektu, což na českých silnicích není nic težkého? Přeuzovat ve sněhu a v bahně není nic příjemného, natož v odstavném pruhu na dálnici. Proto jsme se porozhlédli po řešení a to se jmenuje runflat pneu. Dnes se podíváme, jaké má výhody.

Kdy přezout na zimní pneu?

Obecně je za správný čas pro výměnu letních pneumatik za zimní to období v roce, kdy teploty dlouhodobě klesnou pod 7 °C. Druhým kritériem je česká legislativa, která na počasí nehledí a pevně stanoví termín 1. listopadu až 31. března. V tomto období jsou zimní pneu povinné v úsecích, které jsou označené příslušnou značkou "zimní výbava".

Když už si pořídíte nové zimní pneumatiky, nedoporučujeme na nich jezdit ve vyšších teplotách — z mnoha důvodů: zimní pneu v létě nebrzdí tak dobře jako letní a také rychleji mizí vzorek, protože jsou vyrobené z měkčí směsi. Pamatujte, že aby byla zaručena maximální funkčnost zimních pneumatik, měly by mít vzorek s dezénem alespoň 4 mm.

Značka zimní výbava nařizuje povinné zimní pneu

Při výběru zimního obutí nemůžete šlápnout vedle u známých značek, jako je Continental se svojí řadou Conti Winter Contact, Michelin s dlouholetou tradicí zimní pneumatiky řady Michelin Alpin nebo Goodyear se svou řadou UltraGrip, a pokud byste náhodou chtěli českou značku Barum, hledejte pneumatiky Polaris. Hlavně je důležité, aby měly zimní pneu rozměry zapsané v technickém průkazu vozidla.

Normální rezerva nebo dojezdové kolo?

Výrobci aut šetří, kde se dá, a tak čím dál častěji chybí v kufru plnohodnotná rezerva. Pravda je, že to také šetří místo. Ruku na srdce, kdo očekává, že drobná žena bude měnit osmnáctipalcové kolo na silnici? V takových případech by opravdu byla plnohodnotná rezerva zbytečná.

Na druhou stranu, v autoškole jsme se všichni učili výměnu kola a mnoho lidí se cítí líp, když jsou soběstační. Dojezdové kolo, které má menší průměr a hlavně je výrazně užší, může být dobrým kompromisem. Při defektu nemusíte čekat na odtah, ale ani s sebou netaháte velkou zátěž. Pokud se pohybujete hlavně ve městě, není problém limit na 80 km/h a můžete na dojezdovém kole vydržet i pár dní, než se dostanete do pneuservisu.

Výhody runflat pneumatik

Ale co když máte větší auto? A nebo jezdíte na větší dálky? Roztržená pneumatika na dálnici není nic hezkého a rozhodně nedoporučujeme měnit ji za rezervu v odstavném pruhu. V takovém případě je skvělým řešením runflat pneumatika, která — zjednodušeně řečeno — zvládne dojet do pneuservisu i potom, co píchnete.

Pneumatiky Nokian WR SUV 3 se prodávají také jako runflat

Princip runflat pneumatik je jednoduchý. Zatím co běžné letní i zimní pneumatiky se při ztrátě tlaku zbortí a při jízdě je za pár stovek metrů roztrhnete o ráfek nebo můžete zničit hliníkové kolo, oproti tomu ruflat má vyztužené bočnice a udrží pneumatiku na ráfku i při úplně vypuštěném vzduchu. Můžete tak s ní jet rychlostí 80 km/h a zvládne ujet třeba až 1000 kilometrů.

Skvělou runflat pneumatikou s vynikajícím poměrem cena/výkon je například Nokian WR SUV 3, která je určená pro větší auta a vozy s pohonem 4×4, kterých je na českých silnicích pořád víc. 

Text: Redakce
Foto: Archiv

Fotogalerie

Blíží se doba přezutí. Vyplatí se pořídit zimní pneu jako runflat?
Blíží se doba přezutí. Vyplatí se pořídit zimní pneu jako runflat?
Blíží se doba přezutí. Vyplatí se pořídit zimní pneu jako runflat?